X
Następny artykuł dla Ciebie

Dźwignia wzrostu: jak zwiększyć sprzedaż, nie poświęcając zysków

PREMIUM

(Nr 29-30, lipiec - sierpień 2005)

John Hagel III

Chcąc zwiększyć skalę działalności swojej firmy, menedżerowie wybierają zazwyczaj albo stopniową ekspansję własnymi siłami firmy (wzrost organiczny), albo skokowy rozwój firmy przez przejęcie innych przedsiębiorstw. Obie metody mają jedną wspólną cechę: wymagają zdobycia na własność nowych składników majątku (aktywów). Dążenie do wzrostu tymi sposobami niemal zawsze owocuje obniżeniem marży zysku – na krótko lub w najgorszym razie na zawsze. Inny rodzaj strategii wzrostu, tzw. strategia dźwigni wzrostu, nie wymaga od firmy poświęcenia zyskowności na rzecz rozwoju. Dzieje się tak dlatego, że zamiast nabywać aktywa na własność, firma posługuje się aktywami innych przedsiębiorstw.

Przykładem niech będzie firma handlowa Li & Fung z Hongkongu, która dostarcza konfekcję odzieżową dla europejskich detalistów i projektantów, nie będąc właścicielem żadnego z zakładów przetwarzających surowce w gotowe wyroby. Przedsiębiorstwo ma jednak uprzywilejowany dostęp do niemal 7500 firm rozrzuconych po całym świecie, wyspecjalizowanych w produkcji i dystrybucji. Li & Fung, wykorzystując swoją wiedzę o rynku odzieżowym, zleca procesy produkcji i dystrybucji za każdym razem tej firmie, która jest najlepiej przygotowana do zaspokojenia zapotrzebowania klienta na konkretny towar. Zestrojenie takiej sieci procesów jest tylko jednym ze sposobów stymulowania wzrostu firmy. Inną metodą jest agregacja zasobów, którą wykorzystała firma Charles Schwab – wiodący makler internetowy – udostępniając na swojej stronie internetowej usługi wielu pokrewnych firm. Jeśli chcesz stosować strategię „dźwigni wzrostu”, kluczową kwestią staje się to, które z posiadanych lub kontrolowanych aktywów dają firmie największą przewagę nad innymi organizacjami. Firma o najsilniejszych aktywach stanie się tą, która będzie miała najwyższy potencjał wzrostu.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy