X
Następny artykuł dla ciebie

Grupa ludzi nie staje się zespołem tylko dlatego, że ktoś ją tak nazywa. Osiągnięcie zespołowego wyniku też nie jest wyłącznie kwestią etosu pracy zespołowej. Jak w takim razie zdefiniować zespół? Na jakiej podstawie menedżer może stwierdzić, że w danej sytuacji zespół jest najlepszym rozwiązaniem, i co powinien zrobić, aby zespół jako całość mógł osiągnąć sukces? Na te pytania odpowiadają autorzy niezwykle ważnego, by nie powiedzieć – przełomowego, artykułu, który po raz pierwszy ukazał się na łamach „Harvard Business Review” w 1993 roku. Definicja zespołu przedstawiona przez Jona Katzenbacha i Douglasa Smitha ustala pewien porządek, dyscyplinę, jakiej podlega każdy prawdziwy zespół.

Istotą zespołu jest wspólne zaangażowanie wszystkich członków w jakąś sprawę i przyjęcie na siebie wynikających z tego zobowiązań. Jeśli tego zabraknie, grupa będzie jedynie zbiorem jednostek, z których każda działa indywidualnie, niejako na własny rachunek. Jeśli natomiast pojawi się wspólne zaangażowanie, grupa stanie się silnym kolektywem, zdolnym do zbiorowego działania.

Zasadnicza różnica między zespołem a innymi rodzajami grup roboczych czy zadaniowych sprowadza się do wyników działania.

Autorzy artykułu podzielili zespoły na trzy kategorie. Do pierwszej zaliczają te, których rola polega na wydawaniu zaleceń. Są to zespoły zadaniowe i grupy projektowe. Do drugiej kategorii – te, które coś wytwarzają lub robią, czyli zespoły produkcyjne, operacyjne i marketingowe. I wreszcie, do trzeciej – te, które czymś kierują, a więc grupy nadzorujące pewne istotne działania w ramach poszczególnych działów. Z punktu widzenia menedżera najważniejszą kwestią jest ustalenie, w jakich obszarach przedsiębiorstwa należałoby tworzyć takie zespoły. Ten, kto stworzy zespół we właściwym miejscu i czasie, pomoże swojej firmie osiągnąć lepsze wyniki i zwiększyć wydajność.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Jon R. Katzenbach

Założyciel i starszy partner Katzenbach Partners, firmy zajmującej się doradztwem strategicznym i organizacyjnym.

Douglas K. Smith

Douglas K. Smith jest obecnie doradcą ds. organizacji przedsiębiorstwa, a wcześniej był partnerem w McKinsey & Company. W roku 2004 wydawnictwo Financial Times Prentice Hall wydało jego książkę On Value and Values: Thinking Differently About We in an Age of Me.

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy