X
Następny artykuł dla Ciebie

W Stanach Zjednoczonych 60 miesięcy po tym, jak statystycy ogłosili koniec kryzysu, gospodarka nadal ledwo powłóczy nogami - generuje słaby wzrost i tworzy rozczarowująco mało nowych miejsc pracy. Korporacje pomimo niskich stóp procentowych siedzą na górze pieniędzy, nie inwestując w nowe inicjatywy. Zdaniem autorów artykułu istota problemu polega na tym, że inwestycje w różne rodzaje innowacji odmiennie wpływają na wzrost, ale są oceniane przy użyciu tych samych (wadliwych) mierników*.*Ani innowacje udoskonalające, które zastępują stare produkty lepszymi wersjami, ani innowacje zwiększające efektywność, które obniżają koszty, nie tworzą wielu nowych miejsc pracy (te ostatnie tak naprawdę redukują zatrudnienie). Tylko **innowacje kreujące rynki, które tak radykalnie przekształcają produkt, że powstaje nowa kategoria konsumentów, tworzą nowe miejsca pracy. Jednak mierniki używane przez rynki finansowe oraz przez firmy pokazują, że innowacje udoskonalające i zwiększające efektywność stanowią korzystniejszą inwestycję.

Na tym właśnie polega dylemat kapitalisty: z narzędzi używanych do oceny potencjalnych inwestycji wynika, że to, co dobre dla długookresowej prosperity, nie służy inwestorom. Narzędzia te opierają się jednak na przyjmowanym bezkrytycznie założeniu, że kapitału jest mało, a od tego, jak efektywnie gospodarują nim firmy, powinna zależeć ocena ich efektywności. Tymczasem prawda jest taka, że kapitał przestał być dobrem deficytowym, a używane przez nas narzędzia powinny to odzwierciedlać.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy