X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Dobra jakość, niska cena: skuteczna strategia w okresie recesji

PREMIUM

(Nr 77-78, lipiec - sierpień 2009)

Ming Zeng, Peter J. Williamson  · 20 min

W trudnych dla gospodarki czasach niektóre firmy wymanewrowują rywali i osiągają pozycje liderów dzięki strategiom „sprzedawania korzyści” (value‑for‑money strategies). Inaczej mówiąc, pozwalają dotkniętym przez kryzys konsumentom zaoszczędzić zasoby (robić mniej, wydając mniej), zwiększyć wydajność (robić tyle samo, co dotąd, wydając mniej) lub zwiększyć efektywność (robić więcej, wydając tyle samo, co dotąd).

Brytyjski wykładowca i chiński naukowiec twierdzą, że aby zastosować tę strategię, firmy muszą wyjść poza doskonalenie swoich zdolności do redukcji kosztów i opanować w najwyższym stopniu zdolności potrzebne do innowacyjnego gospodarowania kosztami. Nie jest to, można sądzić, dobra wiadomość dla amerykańskich, europejskich i japońskich korporacji. Wielonarodowe firmy ze wschodzących rynków, które dobrze wiedzą, jak postępować z klientami zważającymi na stosunek ceny do korzyści, wypracowały już innowacyjne podejścia do kosztów, pozwalające uwolnić masowy popyt zarówno w krajach rozwijających się, jak i rozwiniętych.

W odpowiedzi, twierdzą autorzy artykułu, firmy zachodnie powinny zwrócić uwagę na rynki rozwijające się, by wyciągnąć istotne wnioski, pozwalające obniżyć koszty budowania marek oraz opracowywania i wytwarzania produktów. Powinny też zawiązywać alianse ze wschodzącymi gigantami, by posiąść zdolności potrzebne do innowacyjnego gospodarowania kosztami. Wreszcie powinny użyć swojego większego potencjału finansowego, by pokonać wschodzących gigantów ich własną bronią.

Wielonarodowe firmy, które nie będą potrafiły wziąć przykładu ze swoich wschodzących rywali, mają nikłe szanse, by przetrwać kryzys w dobrej kondycji lub utrzymać konkurencyjność przez długi czas.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy