X
Następny artykuł dla Ciebie

Większość ludzi nie lubi wycofywać się ze swoich decyzji nawet w obliczu niepodważalnych dowodów na to, że popełnili błąd. Autorzy przeprowadzonego niedawno badania starali się zrozumieć przyczyny tej niechęci.

Na podstawie serii sześciu badań naukowcy ustalili, że osoby, które trwają przy swoim zdaniu po zapoznaniu się z faktami świadczącymi o tym, że są w błędzie, są postrzegane jako bardziej pewne siebie. Zyskują jednak opinię ludzi, którzy błędnie oceniają sytuację. „Awersja do zmiany decyzji może zwodzić na manowce; bywa właściwą postawą, jeśli chcemy pokazać, że jesteśmy pewni siebie, ale może być szkodliwa, gdy zależy nam na wrażeniu, że potrafimy dobrze oceniać fakty” – piszą badacze.

To, na której strategii wyjdziemy lepiej, zależy od dziedziny i od kontekstu. Na przykład jeden z eksperymentów wykazał, że gdy decyzja opiera się na opinii, a nie na faktach, zmiana stanowiska powoduje, że zdanie ludzi o naszej umiejętności oceny sytuacji pogarsza się. W innym eksperymencie uczestników poproszono o wyobrażenie sobie, że politykom lub sędziom przedstawiono dowody na to, że ich pierwotna decyzja była błędna. Wyniki eksperymentu pokazały, że sędziów, którzy w tych okolicznościach zmienili zdanie, uznano za osoby potrafiące dobrze ocenić sytuację – ta cecha ma duże znaczenie w dziedzinie prawa. Natomiast politycy, którzy trzymali się swoich (błędnych) stanowisk, wyszli na ludzi o dużej pewności siebie, co sugeruje, że obstawanie przy swoim zdaniu może być skuteczną strategią w sferze, w której często pogardza się „kameleonami” i ludźmi niezdecydowanymi. Ważenie plusów i minusów zmiany decyzji uwydatnia istotną kwestię: aby uniknąć tego dylematu, warto mieć rację od samego początku.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Trudne decyzje »

Liderzy, przestańcie unikać trudnych decyzji 

Ron Carucci

Zbyt wielu liderów unika podejmowania trudnych tematów. Starając się nie denerwować otoczenia lub nie tracić statusu w oczach podwładnych, próbują w wyszukany sposób uzasadnić odkładanie trudnych decyzji.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy