X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Dlaczego myślenie projektowe zdaje egzamin

PREMIUM

(Nr 193, marzec 2019)

Jeanne Liedtka  · 15 min

Dlaczego myślenie projektowe zdaje egzamin

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Co pewien czas nowy sposób organizacji pracy przynosi ogromną zmianę na lepsze. Tak było z powstałą w latach osiemdziesiątych XX wieku metodyką kompleksowego zarządzania jakością TQM (total quality management).

Podejście TQM odmieniło sektor wytwórczy, łącząc w sobie zestaw narzędzi – takich jak karty kanban czy koła jakości(1) – z przekonaniem, że pracownicy produkcyjni mogą wykonywać pracę na o wiele wyższym poziomie, niż wskazują na to zlecane im zazwyczaj zadania. To połączenie narzędzi i wizji, stosowane w procesach pracy, można określić mianem technologii społecznej (social technology). Podobny potencjał kryje w sobie metodyka myślenia projektowego (design thinking).

Przekonałam się o tym w efekcie zakończonych niedawno siedmioletnich, dogłębnych badań nad 50 przedsięwzięciami z różnych sektorów – w tym z sektora biznesowego, opieki zdrowotnej i usług społecznych. Dlatego uważam, że myślenie projektowe także zasługuje na miano technologii społecznej. Metodyka ta może bowiem odmienić sferę innowacyjności, podobnie jak podejście TQM przeobraziło sferę wytwórczości – uwolnić w pełni ludzką kreatywność, wzbudzić zaangażowanie w pracownikach i radykalnie usprawnić procesy.

Obecnie sytuacja w firmach wygląda tak, że większość menedżerów przynajmniej słyszała o narzędziach myślenia projektowego – o badaniach etnograficznych, nacisku na przedefiniowanie problemów i eksperymentowanie czy o tworzeniu różnorodnych zespołów. Są pewnie i tacy, którzy zdołali wypróbować je w praktyce. Jednak tym, z czego ludzie mogą nie zdawać sobie sprawy, jest subtelne oddziaływanie myślenia projektowego na ludzkie skłonności i uprzedzenia (np. zakorzenienie w status quo) albo przywiązanie do określonych norm, które bardzo często krępują naszą wyobraźnię („W naszym przedsiębiorstwie postępujemy w taki właśnie sposób”).

Przejmij kontrolę nad swoim mózgiem i wyzwól swój potencjał »

Umysł Lidera 

Umysł lidera (The Leading Brain)
Wykorzystaj przełomowe odkrycia neuronauk, które zmieniają podejście do zarządzania sobą i innymi
Książka dla Trenera 2018 w prestiżowym konkursie Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu.
Najlepsza książka biznesowa 2017 roku w kategorii Zarządzanie wg startegy+business.
Lektura obowiązkowa dla osób, które chcą pokonać swoje ograniczenia i poznać szczyt swoich możliwości!

W tym artykule zajmę się różnymi ludzkimi skłonnościami stojącymi na przeszkodzie innowacjom i opiszę, w jaki sposób narzędzia myślenia projektowego i konkretne etapy tego procesu pomagają zespołom pozbyć się wspomnianych ograniczeń. Na początek przyjrzyjmy się, czego firmy oczekują po innowacjach – i dlaczego ich wysiłki na tym polu często idą na marne.

...

Przecytaj także »

Pożytki z kreatywnej nudy 

Rafał Gruszczyński

Innowacja musi być spontaniczna. Jeśli firma zacznie ją precyzyjnie monitorować i obudowywać wskaźnikami efektywności, to szybko zabije w pracownikach ciekawość i własną inicjatywę. 

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy