X
Następny artykuł dla Ciebie

Dlaczego efektywny menedżer musi myśleć na pięć sposobów

PREMIUM

(Nr 20, październik 2004)

Henry Mintzberg, Jonathan Gosling

Od menedżerów wymaga się, by pamiętali zarówno o perspektywie globalnej, jak i lokalnej. By współpracowali – i konkurowali. By nieustannie zmieniali swoją firmę – i trzymali ją w ryzach. By kierowali się zyskiem – i dbali o swoich pracowników. Aby osiągnąć zamierzone efekty, menedżerowie muszą więc próbować różnych kombinacji umożliwiających ścisłą integrację tych pozornie sprzecznych wymagań. A to oznacza, że ich zadaniem jest skupić się nie tylko na celach, ale i na niezbędnych sposobach myślenia.

Kiedy autorzy artykułu (pierwszy z nich jest dyrektorem Ośrodka Badań nad Przywództwem na brytyjskim Exeter University, a drugi wykładowcą zarządzania na McGill University w Montrealu) rozpoczęli prace nad programem kursu dla praktykujących menedżerów, doszli do wniosku, że nie mogą opierać się na tradycyjnej strukturze studiów MBA, w której dominuje podział na konkretne funkcje biznesowe: marketing, finanse, rachunkowość itp. Chcieli bowiem położyć nacisk na syntezę tych funkcji, a nie ich rozdzielanie. W efekcie powstała koncepcja pięciu aspektów zarządzania, z których każdy wymaga innego sposobu myślenia (mind‑set): zarządzanie sobą (refleksyjny sposób myślenia), zarządzanie organizacją (analityczny sposób myślenia), zarządzanie kontekstem (otwarty sposób myślenia), zarządzanie relacjami (kooperacyjny sposób myślenia) i zarządzanie zmianami (operacyjny sposób myślenia). Program koncentruje się na badaniu i łączeniu tych pięciu sposobów menedżerskiego myślenia. Zdaniem autorów, ich koncepcja okazała się przydatna zarówno podczas teoretycznych zajęć, jak i w praktyce biznesowej. Wyobraźmy sobie, że wspomniane sposoby myślenia są nićmi, a menedżer jest tkaczem. Skuteczne zarządzanie oznacza przeplatanie poszczególnych sposobów myślenia w celu utkania dobrego, mocnego płótna.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy