X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Walka z ubóstwem, zmniejszanie nierówności społecznych i redukowanie negatywnego wpływu przemysłu na środowisko to tylko niektóre z bolączek, z którymi mierzą się firmy w Polsce. Jak radzą sobie po blisko czterech latach od ogłoszenia celów zrównoważonego rozwoju? Na to pytanie odpowiadają zaproszeni przez redakcję „Harvard Business Review Polska” przedstawiciele biznesu i fundacji korporacyjnych.

Prawie cztery lata funkcjonowania celów zrównoważonego rozwoju (SDG) zmieniły podejście firm do prowadzenia biznesu. Ich działania związane ze społeczną odpowiedzialnością coraz rzadziej przypominają doraźne, niezwiązane ze sobą akcje. Częściej są to świadome kroki wpisane w długofalową strategię firmy. O zmianie jakościowej świadczą wypowiedzi zaproszonych do debaty redakcyjnej „Harvard Business Review Polska” gości.

Ci zwrócili uwagę na takie trendy obecne na polskim rynku, jak: stopniowy wzrost dobrych praktyk zgłaszanych przez firmy do corocznych raportów Forum Odpowiedzialnego Biznesu Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre Praktyki, ożywione dyskusje wokół tematów dotyczących klimatu i środowiska, włączanie konkretnych SDG w strategię organizacji, budowanie partnerstw.

Polskie firmy coraz świadomiej realizują SDG. „Współczesne przedsiębiorstwa śmiało wybierają takie cele zrównoważonego rozwoju, które są dla nich ważne, i na ich podstawie budują swoją strategię biznesową” – stwierdziła Marzena Atkielska z Fundacji Santander Bank. Zdaniem zaproszonych gości, z takiego podejścia wynikają bardziej przemyślane działania. Jak przekonuje Agnieszka Dolna z Fundacji NUTRICIA, firmy coraz rzadziej prowadzą przypadkowe projekty, ich działania są ukierunkowane. Cele SDG coraz częściej traktowane są jako drogowskaz bardziej odpowiedzialnego, lepszego funkcjonowania na rynku i zrównoważonego sposobu prowadzenia biznesu.

Polski biznes, oprócz długoterminowego myślenia o kwestiach zrównoważonego rozwoju, coraz więcej uwagi przywiązuje do nawiązywania partnerstw. Zdaniem Adama Piwka z Santander Consumer Banku, polskie firmy nie chcą już działać w pojedynkę, ale szukają i znajdują sojuszników po stronie organizacji pozarządowych lub administracji publicznej. „Przedsiębiorstwa widzą, że wspólnie z partnerami można osiągnąć różne cele dużo szybciej i bardziej skutecznie” – twierdzi.

Nowoczesne przywództwo to nie tylko umiejętność motywowania pracowników do działania. »

Program Rozwoju Osobistego - Zarządzanie i przywództwo 

Chcesz wyposażyć się w kluczowe umiejętności współczesnego lidera, a przy okazji zdobyć prestiżowy certyfikat? Sięgnij po program rozwoju osobistego online ICAN Business Advisor® i zgłębiaj tajniki skutecznych działań w tym obszarze!

Liczba modułów w ramach programu: 11

Dobre zdrowie i jakość życia

Eliminacja ubóstwa we wszelkich jego formach (cel nr 1 zrównoważonego rozwoju) jest jednym z najbardziej palących wyzwań globalnych, a jednocześnie kluczowym elementem dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju. Uczestnicy debaty przekonywali, że biznes w Polsce podejmuje różnorodne działania, których celem jest właśnie walka z ubóstwem. Do dobrych praktyk należą projekty edukacyjne i stypendialne, skierowane do różnych grup dzieci i młodzieży, czy też redukowanie barier (w tym finansowych), z którymi na co dzień mierzą się osoby z różnego typu deficytami ruchowymi.

Zaproszeni goście podczas debaty dużo uwagi poświęcili celowi nr 3, czyli dobremu zdrowiu i jakości życia. W tym kontekście skoncentrowali się m.in. na odpowiedniej edukacji żywieniowej, która ma kluczowy wpływ na realizację tego celu. Agnieszka Dolna z Fundacji NUTRICIA – organizacji, która troskę o zdrowie wpisała w swoją misję i strategię – podawała przykłady licznych projektów edukacyjnych, realizowanych w Polsce, których celem jest edukacja rodziców, lekarzy i położnych, dotycząca znaczenia żywienia w 1000 pierwszych dni życia człowieka już od poczęcia. Inne działania, które mają wspierać zdrowie, promuje Santander Consumer Bank. Firma organizuje wydarzenia sportowe, promuje ideę polskiej transplantologii, przybliża problemy, z jakimi w codziennym życiu zmagają się chorzy na mukowiscydozę. PKN ORLEN z kolei zaangażował się we wsparcie rozwoju sportu profesjonalnego i amatorskiego oraz promowanie badań profilaktycznych w ramach ogólnopolskiego programu „Po pierwsze, zdrowie”.

„Świadome społeczeństwo to też świadomi klienci, którzy będą wymagać najlepszych produktów. Dzięki temu firmy się mobilizują i nieustannie ulepszają swoje produkty, szukają innowacyjnych rozwiązań. To jest zysk obopólny, ponieważ klient otrzymuje dostęp do usług, które spełniają jego oczekiwania, a firmy lepiej rozumieją swoją rolę i stają się bardziej odpowiedzialne” – przekonywała Ewelina Seget z PKN ORLEN.

O tym, że zysk jest obopólny, świadczy przykład podany przez Agnieszkę Dolną. Stwierdziła, że na podstawie wyników badań sposobu żywienia i stanu odżywienia niemowląt i małych dzieci w Polsce, które zainicjowała i przeprowadziła Fundacja NUTRICIA, firma fundator zdecydowała się zmienić oferowane przez siebie produkty w taki sposób, by rozwiązywały najczęściej występujące problemy żywieniowe, jak np. niedobór witamin i składników mineralnych w diecie. Organizacja zmieniła także sposób komunikacji ze społeczeństwem, powołała do życia edukacyjny program 1000 pierwszych dni dla zdrowia. Okazało się bowiem, że niewłaściwa dieta dzieci była wynikiem m.in. tego, że rodzice miewali trudności ze zrozumieniem naukowo sformułowanych zaleceń.

Dialog kluczem do sukcesu

Klimat i środowisko

Eksperci podjęli również temat ochrony środowiska i klimatu. Ich zdaniem, sam fakt, że światowi liderzy spotkali się w ubiegłym roku w Katowicach, aby dyskutować o przyszłości świata, świadczy o tym, że ten temat nabrał w Polsce szczególnego znaczenia. Czy polski biznes jest jednak świadomy wyzwań związanych z klimatem i czy podejmowane przez niego inicjatywy są wystarczające, by zmierzyć się z wyzwaniami? Redakcyjni goście wyrażali taką nadzieję. Ewelina Seget zwróciła uwagę na rosnącą liczbę działań edukacyjnych i praktycznych rozwiązań związanych z ochroną środowiska i jako przykład podała panele fotowoltaiczne oraz pierwsze ładowarki do pojazdów elektrycznych na stacjach ORLEN.

ochroną środowiska związany jest również temat zrównoważonych miast. Istnieje wiele wyzwań, którym współczesne firmy muszą sprostać, aby miasta nie tylko tworzyły nowe miejsca pracy i jednocześnie nie nadwerężały dostępnych zasobów. Eksperci są jednak dobrej myśli, jeśli chodzi o wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, ponieważ innej drogi nie ma. Populacja osób zamieszkujących miasta nieustannie rośnie, dlatego niektóre przedsiębiorstwa, jak Lafarge, inwestują w energooszczędne materiały budowlane pochodzące z recyklingu.

Myśl globalnie, działaj lokalnie

Chociaż zrównoważony rozwój jest celem globalnym, to żeby zrealizować związane z nim zamierzenia, konieczne są lokalne działania i lokalni liderzy. Ich znalezienie nie należy do łatwych zadań, ale zdecydowanie się opłaca. Adam Piwek wymienił szereg korzyści wynikających z zaangażowania lokalnych społeczności w działania CSR‑owe. Powiedział, że Santander Consumer Bank od czterech lat prowadzi ogólnopolską Akademię Zdrowia, w ramach której organizuje bezpłatne treningi nordic walkingu z udziałem lokalnych instruktorów. Ci uczą Polaków, jak prawidłowo używać kijków do nordic walkingu i dbać o swoje zdrowie, korzystając z różnych form rekreacji i aktywności fizycznej. „W 2018 roku treningi odbywały się w 172 miejscowościach. Dzięki aktywności i charyzmie lokalnych liderów w miasteczkach mających kilka tysięcy mieszkańców w zajęciach bierze udział nawet kilkaset osób!” – przekonywał Piwek.

Pozostali uczestnicy debaty zgadzali się ze stwierdzeniem, że współpraca i dialog z lokalnymi społecznościami mają kluczowe znaczenie dla rozwoju biznesu. Zwłaszcza wówczas, gdy zakłady produkcyjne firm powstają w małych miejscowościach, w których lokalne społeczności niekoniecznie chcą mieć nowego sąsiada, który ingeruje w ich otoczenie. W takiej sytuacji kluczowe okazują się rozmowa i partnerstwo, na co zwróciła uwagę Magdalena Grońska z Lafarge. W tym celu firmy organizują m.in. programy grantowe, których celem jest angażowanie lokalnych środowisk oraz integrowanie ich z biznesem. Tak postępuje na przykład Fundacja Santander Bank, która realizując konkurs grantowy „Tu mieszkam, tu zmieniam”, przekazuje pieniądze na realizację zainicjowanych przez lokalne społeczności projektów. Warunkiem otrzymania dofinansowania jest to, aby projekt odbywał się właśnie lokalnie i był dostępny dla wszystkich mieszkańców.

Partnerstwo, zdaniem ekspertów, może wykraczać poza współpracę z mieszkańcami. Warto, jak przekonywała Ewelina Seget, wykorzystywać potencjał partnerów społecznych i budować sieć partnerstw – angażować miejscowe organizacje pozarządowe w lokalne inicjatywy, a te realizujące projekty ogólnopolskie włączać w programy rządowe. Dziś firmy w Polsce mogą dołączyć do takich inicjatyw, jak np. Partnerstwo na rzecz Dostępności autorstwa Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju czy też Partnerstwo na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju w Polsce, będące pomysłem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

Zaproszeni goście nie mieli wątpliwości, że prowadzenie odpowiedzialnego biznesu się opłaca. Sukces biznesowy zależy w końcu w dużej mierze od zaufania, jakie się zbuduje wśród klientów – a to zaufanie zależy od uwzględnienia celów społecznych.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Ruch społecznie odpowiedzialny 

Rafał Mikołajczyk PL

Staliśmy się uczestnikami i obserwatorami zmian w podejściu biznesu do społecznej odpowiedzialności – coraz więcej firm w Polsce realizuje działania CSR, które wykraczają poza obszar filantropii.

Istniejemy dla ludzi 

Wolontariat pracowniczy, programy grantowe oraz program stypendialny to najważniejsze działania, jakie prowadzi Fundacja Santander Bank Polska S.A. im. Ignacego Jana Paderewskiego

Opakowanie przyszłości z przeszłości 

Konsumenci coraz większą wagę przykładają do zrównoważonego stylu życia, zaś w odpowiedzi na ich potrzeby przedstawiciele rozmaitych branż wprowadzają kolejne innowacje.

Stawiamy na wiedzę 

Agnieszka Dolna PL

Fundacja NUTRICIA od ponad 20 lat konsekwentnie realizuje misję, którą jest ochrona, promocja i zapewnienie zdrowia poprzez żywienie.

Kierunek odpowiedzialność 

Wartość firmy można budować, łącząc cele biznesowe i społeczne. Udowadnia to PKN ORLEN, działając z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju.

Z Polakami po zdrowie 

Adam Piwek PL

W ubiegłym roku ponad 230 tysięcy Polaków uczestniczyło w różnych formach aktywności związanych z promocją zdrowego stylu życia, wspieranych przez Santander Consumer Bank.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy