X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Współczesne firmy gloryfikują menedżerów, którzy mogą poszczycić się 100‑godzinnym tygodniem pracy, podróżujących biznesmenów, którzy żyją na walizkach w wielu różnych strefach czasowych, negocjatorów decydujących się na nocne, wyczerpujące loty, by zdążyć na spotkanie o 8 rano. Ale dla dr. Charlesa A. Czeislera, profesora medycyny snu w Harvard Medical School, taki rodzaj zachowań w biznesie jest antytezą wysokiej wydajności. W rzeczywistości – jak mówi – stanowi on zagrożenie dla pracowników i samych firm.

W naszym wywiadzie Czeisler opisuje cztery neurobiologiczne funkcje wpływające na długość snu i jego jakość oraz na funkcjonowanie w ciągu dnia. Gdy z powodu niedoboru snu funkcje te przestają działać w sposób zsynchronizowany, ludzie pracują o wiele mniej wydajnie, niż gdyby byli wypoczęci. Czeisler odnotowuje fakt, że firmy w różny sposób troszczą się o bezpieczeństwo pracowników – ustanawiają zakazy palenia, molestowania seksualnego – a jednocześnie same spychają swoich pracowników na krawędź autodestrukcji, wymagając od nich, by pracowali zbyt ciężko, zbyt długo i przy zbyt małej ilości snu. Nasze możliwości poznawcze są z powodu niewyspania podobnie ograniczone jak po spożyciu nadmiernej ilości alkoholu – twierdzi Czeisler. „Wiemy obecnie, że 24 godziny bez snu lub tydzień niedosypiania po 4 – 5 godzin dziennie osłabia nasz umysł w taki sam sposób, jak nadmierna ilość alkoholu we krwi (na poziomie 0, 1‰). Nigdy nie powiedzielibyśmy: »To świetny pracownik! Cały czas jest pijany!«, ale jednak nadal chwalimy osoby, które rezygnują ze snu”.

Czeisler zaleca wprowadzenie w firmach regulaminów dotyczących snu, które zniechęcałyby do pracy przez czas dłuższy niż 16 godzin oraz do pracy lub jazdy samochodem po locie późnym wieczorem lub nocą. Ramka towarzysząca artykułowi podsumowuje najnowsze wyniki badań nad snem.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy