X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Anna Wieczorek, menedżer HR w Lidl Polska, opowiada o trendach i zmianach na rynku wynagrodzeń pracowników sieci handlowych – i nie tylko.

Partnerem materiału jest Lidl Polska.

Dbamy o każdego pracownika

Jesteśmy świadkami dużych zmian na polskim rynku pracy. Obecnie praca w dużej sieci handlowej przestaje się kojarzyć z nieatrakcyjnymi warunkami zatrudnienia. Z czego to wynika?

Dbamy o każdego pracownika

Rzeczywiście, sytuacja na rynku pracy ulega dynamicznym zmianom. Obecnie to sieci handlowe w dużej mierze wyznaczają pozytywne trendy w wynagrodzeniach w handlu i kształtują systemy motywacyjne dla pracowników. W mediach, portalach branżowych i komentarzach widać, że te zmiany budzą sporo emocji. Lidl od kilku lat jest kojarzony jako marka spełniająca wysokie standardy. Jako pracodawca również stosujemy rozwiązania, dzięki którym wychodzimy przed szereg w spełnianiu potrzeb pracowników.

O tym, że dbamy o naszych ludzi, świadczą wynagrodzenia. W marcu, drugi rok z rzędu, wprowadziliśmy znaczącą podwyżkę płac. W tym roku jest to wzrost średnio o 9,3%. Koszty życia rosną, zmienia się też standard życia oczekiwany przez naszych pracowników. Chcemy nadążać za tymi aspiracjami. Co ciekawe, obecnie średnie wynagrodzenie brutto naszych pracowników dorównuje średniemu wynagrodzeniu osób zajmujących takie stanowiska, jak: kierowca autobusu, pielęgniarka, kasjer w banku czy nauczyciel (źródło: wynagrodzenia.pl). Dzięki naszym staraniom praca w handlu zyskała zupełnie inny status, udało nam się zerwać z negatywnymi stereotypami. Obecnie jest po prostu atrakcyjna, a my spokojnie możemy myśleć o sobie jako o pracodawcy z wyboru, a nie z konieczności.

Największe sieci handlowe w Polsce rywalizują o pracowników i z chęcią przedstawiają w mediach, co ich wyróżnia. Co jest wyróżnikiem w państwa przypadku?

Rywalizacja jest naturalnym procesem na kapitalistycznym rynku. Wszelkie porównania z konkurencją stwarzają ludziom możliwość wybrania oferty, która odpowiada im najbardziej. Dla nas, jako pracodawcy, stwarzają punkt odniesienia, wskazują, w którym miejscu na polskim rynku się znajdujemy. Nie chodzi o wyścig, ale o satysfakcję każdego zatrudnionego z osobna. Budując politykę personalną, kierujemy się hasłem „Lidl zaczyna się od ludzi”. Przywiązujemy dużą wagę nie tylko do kwestii finansowych, ale też do wszelkich świadczeń dodatkowych. Podchodzimy do nich bardzo egalitarnie, oferując ten sam pakiet benefitów wszystkim pracownikom na wszystkich szczeblach i we wszystkich obszarach zatrudnienia. To rozwiązanie wyróżnia nas na tle konkurencji. Jesteśmy zadowoleni z tego podejścia i cieszymy się, że nasi ludzie rownież to doceniają.

Czym jeszcze wyróżnia się oferta Lidla na rynku?

Naszą wizytówką jest na pewno rozbudowany pakiet pozapłacowych korzyści dla wszystkich pracowników. W przypadku prywatnej opieki medycznej oznacza to szeroki zakres dostępnych usług, a także ich wysoką jakość. Dobraliśmy dostawcę tak, by pracownicy mogli korzystać z pomocy najlepszych specjalistów. Zdrowie i bezpieczeństwo zatrudnionych w firmie ludzi jest naszą wartością. Czujemy się za nie odpowiedzialni, dlatego postanowiliśmy zapewnić im dostęp do rozbudowanych badań profilaktycznych. Nowością, na jaką zdecydowaliśmy się w tym roku, jest włączenie do zakresu usług medycznych zabiegów fizjoterapeutycznych. Mamy nadzieję, że będą one potrzebne jak najrzadziej, ale jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że podczas pracy zdarzają się kontuzje, przeciążenia czy urazy. Poczucie bezpieczeństwa ma zapewnić ubezpieczenie grupowe, a także wspomniane usługi, które pozwolą jak najszybciej wrócić do zdrowia, bez martwienia się o dostęp do specjalistów i koszty. Warte podkreślenia jest również to, że opieką medyczną mogą zostać również objęte rodziny pracowników. Jest to szczególnie ważne w przypadku dzieci, które znacznie częściej chorują. Zatrudnieni u nas rodzice doceniają fakt, że firma wspiera ich w trudnych dla rodziny chwilach, kiedy szybka interwencja lekarza, bez tracenia czasu i nerwów w kolejkach, jest na wagę złota.

Bez pracowników jako firma nie bylibyśmy w tym miejscu, w którym jesteśmy. Chcąc nie zawieść ich zaufania, dbamy o nich i jesteśmy na bieżąco z ich problemami oraz oczekiwaniami.

Równowaga między życiem zawodowym a rodzinnym to kolejny z ważnych aspektów, wpływający na satysfakcję z pracy. Czy poza wspomnianą szeroką ofertą opieki medycznej oferują państwo coś jeszcze, mając na uwadze bliskich pracowników?

Opracowując system benefitów pozapłacowych, braliśmy pod uwagę, że znaczny odsetek naszych pracowników to osoby mające rodziny, często kilkoro dzieci. Jedną z kluczowych zmian, na jakie się zdecydowaliśmy, choć pozornie niepowiązaną, była rezygnacja z tradycyjnego okresu próbnego na rzecz pierwszej umowy o pracę na okres 12 miesięcy. Oczywiście nie jest to element systemu motywacyjnego sensu stricto, ale zdecydowanie zwiększa poczucie bezpieczeństwa w całym systemie rodzinnym. Pozwala planować, podejmować inwestycje czy po prostu spać spokojnie. Bliscy naszych pracowników korzystają również z bonów na święta i inne szczególne okazje – niedawno na przykład w ten sposób świętowaliśmy otwarcie 600. sklepu w kraju. Każdego roku dzieci pracowników otrzymują od nas świąteczne paczki ze słodyczami, a pierwszoklasiści ruszają do szkół z naszymi wyprawkami. Poza kwestiami materialnymi staramy się również kształtować pozytywny wpływ na rodzinne nawyki i sposoby spędzania wolnego czasu. Świetnie sprawdzają się karty Multisport, dzięki którym wypoczynek znacznie częściej jest aktywny. Chyba udało się zaszczepić sportowego ducha – znaczna liczba naszych pracowników i ich dzieci bierze udział w różnego rodzaju zawodach sportowych.

W Polsce od kilku miesięcy mamy do czynienia z rynkiem pracy, na którym warunki dyktuje pracownik. Zanotowano bezrobocie na poziomie najniższym od 1992 roku. Jakie mają państwo pomysły na dalszy rozwój organizacji?

Stawiamy i nadal będziemy stawiać na naszych ludzi. To nie jest kwestia chwilowego trendu czy zmiany układu sił na rynku pracy. Bez pracowników jako firma nie bylibyśmy w tym miejscu, w którym jesteśmy. Chcąc nie zawieść ich zaufania, dbamy o nich i jesteśmy na bieżąco z ich problemami oraz oczekiwaniami. Widzimy, że to się po prostu sprawdza. Świadczy bowiem o tym, że dbamy o coś więcej niż własny wizerunek. Poza wyznaczaniem nowych trendów mamy poczucie dobrze wykonywanej pracy i pozytywnego wpływu na polski system wynagrodzeń. Przekłada się to również na nasze bezpośrednie korzyści jako firmy. W czasach rynku pracownika odzew na nasze ogłoszenia jest bardzo wysoki. Opinie zadowolenia docierają do naszych pracowników. Ludzie chcą u nas pracować, a my dzięki temu możemy dalej się rozwijać. Jesteśmy w tej komfortowej sytuacji, że możemy świadomie dobierać zespół, stawiając na ludzi najbardziej dopasowanych do naszej kultury organizacyjnej i gotowych budować z nami dalszy sukces firmy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Przeczytaj pozostałe komentarze »

Kieruj swoją karierą 

Magdalena Szczęsna-Kołdras PL

Utrzymanie najzdolniejszych pracowników, wspieranie ich elastyczności i rozwijanie talentów to wyzwania tym trudniejsze, im większa złożoność organizacji.

Spójne doświadczenie pracowników 

Renata Prys PL, Adam Pieńkowski PL

O wizji restauracji McDonald’s oraz jej wpływie na doświadczenie pracowników opowiadają Adam Pieńkowski, prezes firmy, oraz Renata Prys, dyrektor HR.

Kultura ciągłego rozwoju 

Renata Gołębiewska PL, Anna Daszczyńska PL

Aby móc przygotować się do stawiania czoła nowym wyzwaniom, firmy muszą ciągle doskonalić umiejętności swoich zespołów.

Innowacja i rozwój w DNA firmy 

Magdalena Kokosz PL

Grupa Saint-Gobain należy do grona najlepszych pracodawców w Polsce. W tym roku, po raz piąty z rzędu, organizacja została wyróżniona prestiżowym certyfikatem "Top Employer Poland 2018" oraz "Top Employer Europe 2018".

Rozwój pracowników kluczem do sukcesu 

Maja Kwiatkowska PL, Anna Jarzębska PL

Celem wszystkich działań rozwojowych w firmie Sanofi jest stworzenie takiego środowiska pracy, w którym każdy pracownik będzie miał możliwość doskonalenia kompetencji, umiejętności i budowania ścieżki kariery.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy