X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Gdy czasy są ciężkie i menedżerowie muszą redukować koszty, niemal zawsze biorą na cel pracowników, a nie płace.

Przesłanki takiego wyboru mają charakter teoretyczny: ankiety wskazują na obawę, że obniżka płac wzmogłaby rotację wśród najlepszych pracowników, a badania laboratoryjne sugerują, że cięcia wynagrodzeń skłoniłyby pracowników do pracy z mniejszym zaangażowaniem. Nowe badanie analizuje to zjawisko w rzeczywistych warunkach. Naukowcy śledzili przez 61 tygodni pracę 2033 konsultantów telefonicznego centrum obsługi klientów przed i po tym, jaki ich firma obcięła im prowizje, przez co ich wynagrodzenie netto spadło średnio o 7%. Jak można się było spodziewać, wielu dobrych pracowników odeszło; ubytek personelu w tej grupie był o 28% wyższy od zwykłej rotacji i spowodował spadek przychodów o 6%. Zaskakujące było jednak to, że produktywność nie spadła znacząco – w rzeczywistości wielu konsultantów zaczęło pracować na wyższych obrotach, być może próbując zasłużyć sobie na płacę na dawnym poziomie. „Zrozumienie, który z tych efektów przeważa, ma liczne implikacje” – piszą badacze. Według ustaleń naukowców obawy menedżerów o to, że w wyniku obniżki wynagrodzeń pracownicy zaczną wymigiwać się od pracy, mogą być bezpodstawne, ale „redukcja płac spowoduje nieodwracalną utratę aktywów o szczególnym znaczeniu dla firmy” – dodają naukowcy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Twoja pensja zależy od modelu biznesowego twojej firmy »

Dlaczego niektóre firmy płacą lepiej niż inne 

Craig Rowley

Poziom kwalifikacji pracowników, różnice między branżami, a przede wszystkim model biznesowy przyjęty przez firmę – to główne czynniki dysproporcji wypłacanych wynagrodzeń.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy