X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Podnoszenie efektywności operacyjnej jest niezbędnym elementem zarządzania, ale nie należy go mylić ze strategią. Postępując w ten sposób, menedżerowie bezwiednie cofają się do takiego sposobu myślenia o konkurencji, który popycha wiele branż w kierunku upodabniania się graczy, co nie leży w niczyim interesie i nie musi się zdarzyć.

Menedżerowie powinni wyraźnie rozróżniać efektywność operacyjną i strategię. Obie te sfery mają dla firm podstawowe, ale odmienne znaczenie.

W sferze operacyjnej liczy się ciągłe udoskonalanie wszystkich tych rejonów, w których nie istnieje konieczność podejmowania wyborów typu „coś za coś”. Firma, która nie potrafi podołać temu zadaniu, staje się mniej odporna na ataki konkurentów nawet wtedy, gdy ma dobrą strategię. Sfera operacyjna to odpowiedni obszar do tego, by wprowadzać ciągłe zmiany, dbać o zachowanie elastyczności i niestrudzenie dążyć do przeniesienia na własny grunt wzorcowych praktyk.

Dla odmiany: sfera strategiczna jest tym obszarem, do którego przynależą takie zadania, jak określenie unikalnej pozycji firmy, dokonywanie jednoznacznych wyborów typu „coś za coś” i precyzyjne dopasowywanie do siebie różnych czynności. W tym obszarze liczy się ciągłe poszukiwanie sposobów umocnienia i rozszerzenia pozycji rynkowej. Sfera strategiczna wymaga dyscypliny oraz ciągłości i nie toleruje kompromisów oraz zejścia z raz obranej drogi.

Firma może stanąć przed koniecznością zmiany swojej strategii, jeśli jej branża ulegnie poważnym strukturalnym przeobrażeniom. W rzeczywistości wiele nowych strategicznych pozycji pojawia się właśnie wskutek zmian wewnątrz branży, a nieskrępowanym tradycyjnym podejściem debiutantom łatwiej jest zrobić z nich użytek. Gotowość do podboju rynku musi być jednak poparta zdolnością do zbudowania trwałej przewagi rynkowej.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy