X
Następny artykuł dla Ciebie

Jeśli twoja firma nie różni się od większości innych organizacji, przypuszczalnie nie znasz odpowiedzi na to pytanie.

Z zestawień bilansowych wynika, że korporacje dysponują obecnie środkami pieniężnymi rzędu kilku bilionów dolarów. Nigdy wcześniej nie miały takich sum. To, jak liderzy zainwestują tak ogromny kapitał, wpłynie na korporacyjne strategie i zadecyduje o konkurencyjności tych firm w następnej dekadzie, a nawet jeszcze później. W bliższej perspektywie natomiast dzisiejsze decyzje w zakresie planowania nakładów inwestycyjnych (capital budgeting) wywrą wpływ na kwestię chronicznego bezrobocia i słabego ożywienia gospodarczego w krajach rozwiniętych.

Wprawdzie szanse inwestycyjne różnią się znacznie w zależności od firmy i branży, ale można by sądzić, że sam proces badania finansowego zwrotu z inwestycjijest dość podobny. W końcu uczelnie ekonomiczne uczą mniej więcej tych samych technik ewaluacyjnych. Nie dziwi więc fakt, że w sondażu przeprowadzonym przez globalną organizację Association of Financial Professionals (AFP) 80% respondentów z ponad 300 ankietowanych firm – i 90% z tych, których przychody przekraczają miliard dolarów – odpowiedziało, że posługuje się analizą zdyskontowanych przepływów pieniężnych (discounted cash flow – DCF). W takiej analizie do oszacowania wartości inwestycji finansowych wykorzystuje się prognozy przepływu wolnych środków pieniężnych pomniejszone o koszt kapitału (otrzymuje się go, obliczając średnią ważoną kosztu zadłużenia i kosztu kapitału własnego). Aby oszacować koszt kapitału własnego, 90% respondentów korzysta z modelu wyceny aktywów kapitałowych (capital asset pricing model – CAPM), który pozwala obliczyć oczekiwany zwrot z inwestycji przy uwzględnieniu towarzyszącego jej ryzyka.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy