X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Czy twoi pracownicy czują się szanowani

PREMIUM

(Nr 189, listopad 2018)

Kristie Rogers  · 16 min

Czy twoi pracownicy czują się szanowani

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Okaż pracownikom, że ich cenisz, a twoja firma rozwinie skrzydła.

Gdy zapytasz pracowników, co ma dla nich największe znaczenie, często mówią, że chcieliby „być szanowani przez zwierzchników”. W nowym badaniu z udziałem około 20 tysięcy pracowników z całego świata, przeprowadzonym przez Christine Porath z Georgetown University, respondenci uznali okazywanie szacunku za najważniejszą postawę menedżerów. Niemniej jednak twierdzą, że z roku na rok zachowania ich przełożonych są coraz bardziej lekceważące i nieuprzejme.

Co powoduje ten rozdźwięk? O ile pracownicy, którzy nie są szanowani, dotkliwie to odczuwają, o tyle ludzie, którzy czują się szanowani na co dzień – często są to menedżerowie lub inne osoby o wysokim statusie służbowym – specjalnie o tym nie myślą. Z tego względu przywódcy mogą nie dostrzegać problemu. Jednak z badań, jakie przeprowadziłam, wynika, że jest to tylko część wyjaśnienia. Ważniejszą kwestią jest to, że liderzy nie do końca rozumieją, co powinno się składać na szacunek okazywany pracownikom – więc nawet powodowane dobrymi chęciami starania o stworzenie miejsca pracy pełnego szacunku mogą się nie powieść.

CZY ZNASZ TAJEMNICZY I NIEWIDZIALNY SKŁADNIK SUKCESU FIRMY? »

Kultura firmy 

Nowy kluczowy zasób strategiczny, którym jak najszybciej musisz zacząć zarządzać.
Poznaj tajemniczy składnik sukcesu firm: wykorzystaj go w swojej organizacji, by zwiększyć jej atrakcyjność wśród klientów i pracowników. W czasach, gdy wszystko można skopiować, to dobrze zarządzana kultura organizacyjna staje się wyróżnikiem gwarantującym sukcesy.

Moje badania wskazują na to, że pracownicy cenią dwa rodzaje szacunku. Pierwszym jest szacunek należny, który powinien być okazywany jednakowo wszystkim członkom grupy lub organizacji; zaspokaja on ogólnoludzką potrzebę bycia dostrzeganym. Ten rodzaj szacunku jest sygnalizowany przez uprzejmość i atmosferę sugerującą, że każdy członek zbiorowości jest z definicji wartościowy. W środowiskach, w których ludziom okazuje się zbyt mało należnego szacunku, mamy zazwyczaj do czynienia ze zjawiskami wyrastającymi z ducha tayloryzmu: przesadną kontrolą i mikrozarządzaniem, nieuprzejmością i nadużywaniem władzy, a także z przekonaniem, że ludzi można wymienić na innych. Natomiast drugi rodzaj szacunku – szacunek zasłużony – dotyczy pracowników przejawiających cenione przez firmę cechy i zachowania. Cieszą się nim ludzie, którzy przekraczają oczekiwania. Zwłaszcza w środowiskach, w których praca opiera się na wiedzy, jest dowodem na to, że każdy pracownik ma unikalne atuty i uzdolnienia. Zasłużony szacunek zaspokaja potrzebę bycia docenianym za dobrą pracę. Oznakami, że tego rodzaju szacunku brakuje, są przypisywanie sobie zasług innych i niedostrzeganie osiągnięć pracowników.

...

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jest afera! Jest afera! »

Jak głośno musisz krzyczeć, aby zaczęli Cię szanować? 

Joanna Malinowska-Parzydło PL

Przypomnij sobie ludzi, którzy są dla Ciebie autorytetami. Jest różnica między nimi a tymi, którzy zbudowali swoją rozpoznawalność i wizerunek na… hałasie, rwetesie, grzmieniu na innych i rejwachu wokół siebie. 

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy