X
Następny artykuł dla Ciebie

Jednym z wywołujących największy strach skutków ubocznych rozwoju technologii jest perspektywa ewentualnego zastąpienia pracowników przez komputery, algorytmy lub roboty.

Badacze z firmy McKinsey – Michael Chui, James Manyika i Mehdi Miremadi – twierdzą jednak, że aby przewidzieć, jak roboty zmienią rynek pracy, trzeba przyjrzeć się dokładnie poszczególnym zadaniom, a nie stanowiskom. Z przeprowadzonego przez nich niedawno badania wynika, że całkowitej automatyzacji mogłoby ulec niecałe 5% stanowisk pracy – jednak w przypadku ponad połowy wszystkich stanowisk maszyny mogłyby wykonywać niemal jedną trzecią codziennych obowiązków. Dotyczy to nie tylko produkcji i obsługi klienta, ale także funkcji wyższego poziomu, takich jak marketing.

Na poniższym diagramie widać, jaki odsetek zadań na różnych stanowiskach marketingowych można by zautomatyzować, a także ilu ludzi w Stanach Zjednoczonych zajmuje każde z tych stanowisk. Maszyny mogłyby przejąć nawet ponad 10% obowiązków menedżerów – pozwalając im przeznaczyć więcej czasu na rozwijanie produktów i ustalanie strategii. „Organizacje będą musiały bardzo dobrze się orientować, w wykonywaniu których zadań lepsze są maszyny, kiedy przewagę mają ludzie i jak przebudować procesy, aby optymalnie wykorzystać oba rodzaje talentów” – piszą badacze. 

Czy roboty mogą zastąpić pracowników

PRZECZYTAJ TAKŻE: Maszyny stopniowo przeobrażają się w kolegów z pracy »

Gdy twoim szefem jest maszyna 

Walter Frisk

Refleksje na temat wyników najnowszych badań nad relacjami pomiędzy ludźmi i robotami.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy