X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Czy model biznesowy Tesli jest rewolucyjny

PREMIUM

(Nr 149-150, lipiec - sierpień 2015)

Clayton M. Christensen  · 6 min

Czy model biznesowy Tesli jest rewolucyjny

Jesienią 2014 roku pewien inwestor skontaktował się z profesorem Harvard Business School (HBS) Claytonem Christensenem i rzucił mu ciekawe wyzwanie. Christensen jest znany przede wszystkim jako autor teorii przełomowych innowacji, która objaśnia, w jaki sposób firmy wprowadzające na rynek nieskomplikowane produkty mogą z czasem obalić prymat uznanych graczy. Czynią to przez systematyczne ulepszanie owych produktów do czasu, aż zaspokoją potrzeby większości konsumentów; zazwyczaj stosują przy tym niskie ceny. Inwestor będący akcjonariuszem przedsiębiorstwa produkującego samochody elektryczne, firmy Tesla, zasugerował, że jej założyciel Elon Musk ustanowił właśnie nowy model przełomu rynkowego (disruption). W modelu tym produkty pojawiają się najpierw w drogim segmencie, a potem schodzą w dół piramidy rynkowej. W swojej 10‑letniej historii Tesla wyprodukowała zaledwie 59 500 samochodów, z których większość kosztowała przeszło 100 tysięcy dolarów. Firma liczy jednak na to, że pod koniec 2015 roku wypuści na rynek model w sugerowanej cenie 70 tysięcy dolarów, a w 2017 roku planuje zaoferować samochód za 35 tysięcy dolarów...

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy