X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Cztery filary firmy usługowej

PREMIUM

(Nr 68, październik 2008)

Frances X. Frei  · 23 min

Wiele narzędzi i technik zarządzania, które wykorzystują menedżerowie z firm usługowych, opracowano z myślą o firmach produkcyjnych i stojących przed nimi wyzwaniach. Są one na pewno cenne dla menedżerów, nie wystarczą im jednak do odniesienia sukcesu. W niniejszym artykule Frances X. Frei, profesor Harvard Business School, tłumaczy przyczyny takiego stanu rzeczy i namawia menedżerów do sięgania po nowe rozwiązania. W wyniku wieloletnich rozległych badań i analiz Frei opracowała metodę budowania rentownej firmy usługowej, opartą na czterech filarach: ofercie, zarządzaniu pracownikami, zarządzaniu klientami i mechanizmach finansowania.

Podobnie jak przy wprowadzaniu na rynek produktu sama usługa musi być przekonująca dla klientów, którzy zechcą ją nabyć, a firma musi dysponować odpowiednim zespołem pracowników, zdolnym „wyprodukować” tę usługę w atrakcyjnej cenie. Firma usługowa musi ponadto zadbać o właściwe zarządzania klientami, którzy nie są tylko odbiorcami usługi, ale mogą także stać się integralnym elementem jej tworzenia. Ponieważ zaś ich udział w tym procesie może negatywnie wpłynąć na poziom kosztów, organizacje muszą także rozwinąć kreatywne sposoby finansowania przedsięwzięć wyróżniających je wśród konkurencji, proponując na przykład rozwiązania samoobsługowe bądź też pokrywając koszty usług oszczędnościami w sferze operacyjnej.

Jeśli przyjrzeć się firmom usługowym, które odniosły sukces – na przykład Wal‑Mart, Commerce Bank, Cleveland Clinic – to okaże się, że tym, co je wyróżnia, jest właśnie skuteczna integracja wszystkich powyższych elementów. Nie istnieje „jedyny słuszny” sposób połączenia ich, jednak właściwy kształt każdego z nich zależny jest od pozostałych trzech. Jeśli menedżerowie nie łączą w sposób spójny tych czterech podstawowych czynników sukcesu, ryzykują porażkę firmy.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy