X
Następny artykuł dla Ciebie

Członkowie rad z doświadczeniem marketingowym mogą przyczynić się do wzrostu firm

(Nr 196, czerwiec 2019)

Analizy pokazują, że obecność dyrektora marketingu (CMO) w zarządzie firmy nie ma wpływu na wzrost jej przychodów, ale niewiele badań dotyczy sytuacji, w której ekspert od marketingu wchodzi w skład najważniejszego organu przedsiębiorstwa. Czy członkostwo marketingowca w radzie nadzorczej oddziałuje na wyniki biznesowe firmy?

Naukowcy poddali analizie biografie członków rad w firmach, które w latach 2007–2012 nieprzerwanie wchodziły w skład indeksu S&P 1500 (w sumie dało to liczbę 12 106 członków rad i 1091 firm). Chcieli w ten sposób wyłuskać osoby z doświadczeniem marketingowym na poziomie menedżera wyższego szczebla. Wymóg ten spełniało 3% członków rad, a 16% rad miało w składzie przynajmniej jedną taką osobę. Badając sprawozdania finansowe firm, naukowcy ustalili, że posiadanie w składzie rady eksperta od marketingu miało pozytywny wpływ na poziom przychodów – wynikający stąd wzrost przychodów wynosił w niektórych przypadkach niemal osiem punktów procentowych. Ta korelacja była szczególnie wysoka w pewnych okolicznościach: w okresach słabego wzrostu branży lub udziału firmy w rynku (czyli w warunkach, w których rada powinna chętniej słuchać sugestii marketingowych); w sytuacji, w której prezes firmy był jednocześnie przewodniczącym rady (co przypuszczalnie stanowiło dla kierownictwa firmy większą zachętę do wdrożenia zaleceń rady); i gdy niewielu członków rady było dyrektorami finansowymi (finansiści są często odporni na rady marketingowców, ponieważ są to funkcje mające różne cele organizacyjne).

Późniejsze wywiady z dyrektorami marketingu, pracownikami firm rekrutacyjnych i członkami rad nadzorczych wykazały, że członkowie rad z doświadczeniem marketingowym mają pozytywny wpływ na wzrost firm przez to, że kształtują porządek i tematykę zebrań, kierują dyskusjami i procesem decyzyjnym oraz oddziałują na nastawienie dyrektora marketingu i innych najwyższych rangą menedżerów w okresach następujących między posiedzeniami rady. Wyniki badania „powinny przekonać rady nadzorcze do rewizji jawnie niechętnego stosunku do włączania do składu ekspertów od marketingu – twierdzą badacze. – Rady nadzorcze mogą zapewnić firmom większy wzrost przychodów, mianując na swoich członków marketingowców, zwłaszcza wtedy, gdy osiągnięcie wzrostu jest trudne”.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak doskonalić się w roli lidera i profesjonalisty? »

Zależy ci na awansie? Skorzystaj z rad osobistej rady nadzorczej 

Sabina Nawaz

Aby doskonalić się w roli lidera i profesjonalisty, nie możesz polegać wyłącznie na swoim punkcie widzenia.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy