X
Następny artykuł dla ciebie

Klienci oczekują dzisiaj prostych produktów i szybkich, wygodnych rozwiązań, coraz częściej dostępnych online – z poziomu laptopa czy smartfona. Zmieniające się potrzeby polskich przedsiębiorców oraz coraz bardziej popularne motto „używaj, a nie posiadaj” to siły napędowe dla innowacyjności i nowych rozwiązań w branży leasingowej.

Partenerem materiału jest ING.

Wszechobecna digitalizacja sprawia, że coraz odważniej korzystamy z usług i produktów dostępnych w sieci. Opłacanie rachunków, przelewy czy zakupy przez internet, sprawdzanie i porównywanie ofert lub poszukiwanie partnerów biznesowych stało się dzisiaj codzienną praktyką przedsiębiorstw i osób prywatnych. Przenoszenie wielu operacji biznesowych do świata online trwa i rozszerza się na coraz to nowe obszary i branże. Dzisiaj nie trzeba iść do sklepu AGD, aby kupić lodówkę czy pralkę i zlecić ich transport do domu.

Czy można podobną formę zakupów zastosować w przypadku dużo droższych towarów, na przykład samochodu? Oczywiście tak. Aplikacje dealerów zawierające kalkulatory umożliwiają wybór modelu, typu silnika, koloru, rodzaju felg, a także mnóstwa dodatkowych gadżetów, od razu wyliczając cenę końcową auta. Informują też klientów o sposobach finansowania, podając nawet linki do firm leasingowych czy banków, które obsługują danego producenta/markę.

Na przykładzie rozwiązań stosowanych w ING Lease pokażemy, jak w praktyce wygląda leasing w wersji cyfrowej.

„Możliwość kontaktu online skraca czas reakcji, pozwala wspierać klienta niezależnie od pory dnia czy miejsca – czy to w momencie podejmowania decyzji zakupowej i wyboru finansowania, czy też w zakresie obsługi posprzedażowej. Analizując polski rynek, można zaobserwować w branży leasingowej wyraźny trend digitalizacji i automatyzacji w zakresie oferty, produktów oraz w obszarze obsługi operacyjnej” – mówi Alicja Żyła, wiceprezes zarządu w ING Lease.

Pierwsze kroki podczas cyfrowej przygody…

Przygoda klienta zaczyna się w systemie bankowości internetowej i mobilnej Moje ING, gdzie dostępna jest spersonalizowana oferta samochodów – Auto z Rabatem dla Ciebie. Zaprezentowane modele samochodów są objęte rabatem flotowym, który mogą otrzymać wyłącznie klienci ING. Szeroki wybór modeli, od miejskich po wersje i marki premium, oraz wyliczona automatycznie miesięczna rata pozwalają dopasować auto do preferencji, a także możliwości finansowych każdego nabywcy. Poza tym zainteresowani mogą skorzystać z jazdy próbnej, aby wybrane auto przetestować w ruchu miejskim i poza terenami zabudowanymi. Po wizycie u dealera i jeździe testowej, w dowolnym miejscu i czasie, klient może złożyć wniosek o leasing na wybrany i przetestowany samochód z oferty Auto z Rabatem dla Ciebie w systemie Moje ING.

„W systemie bankowości internetowej klient może złożyć wniosek o finansowanie dowolnych pojazdów, nie tylko będących częścią oferty. Przedmioty, które można sfinansować, to oczywiście samochody osobowe, dostawcze do 3,5 t, motocykle, skutery, a także samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe oraz przyczepy i naczepy” – tłumaczy Izabella Gabara, ekspertka odpowiedzialna w ING Lease za rozwój produktów.

Jak złożyć wniosek o leasing online? Najpierw trzeba się zalogować do systemu bankowości internetowej i wybrać odpowiedni formularz. Na pierwszym ekranie trzeba wpisać preferowane parametry leasingu, jak: udział własny, okres leasingu czy też wartość wykupu. Dzięki takim danym standardowy mechanizm API może od razu wyliczyć miesięczną ratę. Aplikacja działa jak swego rodzaju kalkulator leasingowy, dlatego można tę czynność powtarzać wielokrotnie, aby uzyskać w końcu satysfakcjonującą kwotę. Wystarczy tylko modyfikować poszczególne parametry, np. wartość rezydualną auta czy liczbę rat.

„Już na pierwszym etapie możemy zbadać możliwości i sprawdzić, na co nas stać i do tego dostosować wybrany samochód” – dodaje Izabella Gabara. W kolejnych etapach klient wypełnia informacje dotyczące swoich dochodów i zobowiązań finansowych. Dzięki połączeniu API, systemów leasingowych i bankowych część danych jest automatycznie uzupełniania na podstawie informacji zgromadzonych o nim w zasobach ING Banku Śląskiego. Dzięki temu klient nie musi ich wpisywać ręcznie, co znacznie przyspiesza cały proces. Co istotne – klient cały czas pozostaje w systemie bankowości internetowej, a wymiana informacji następuje zgodnie z najwyższymi standardami bezpieczeństwa.

Nabywca musi też dopełnić formalności dotyczących RODO, a więc wypełnić odpowiedni formularz zawierający zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami i regulacjami, a następnie potwierdzić to SMS‑em oraz dodać niezbędne e‑dokumenty, np. fakturę pro forma.

Ostatnim etapem skorzystania z oferty finansowania zakupu pojazdu jest potwierdzenie złożenia wniosku, co również dzieje się poprzez wiadomość SMS‑ową. Wypełniony wniosek zostaje wysłany do instytucji leasingowej, w opisywanym przypadku do ING Lease.

Co dzieje się z takim wnioskiem? Trafia on do systemów leasingowych, gdzie przechodzi przez automat decyzyjny. W praktyce oznacza to, że automat analizuje zawarte w nim dane oraz sprawdza bazy dłużników. Kiedy wniosek spełnia określone przez leasingodawcę warunki, nabywca otrzymuje informację o pozytywnej decyzji kredytowej.

Teraz zostaje tylko umówienie się na podpisanie umowy w wybranym przez klienta oddziale w całej Polsce i dogodnym dla niego czasie.

Etap realizacji umowy

Jeżeli klient posiada już leasing w ING, wszystkie informacje dotyczące umowy, faktur, wpłat, harmonogramów czy polis ubezpieczeniowych może sprawdzić w systemie bankowości internetowej Moje ING. Co więcej, może złożyć wniosek związany ze swoją umową. Wszystko, co ważne, jest pod ręką, dostępne w jednym miejscu.

„Chcemy maksymalnie usprawniać obsługę, dlatego automatyzujemy i digitalizujemy procesy wewnętrzne, rozwijamy aplikacje. Z drugiej strony staramy się podążać za oczekiwaniami klientów oraz dostosowywać produkty do ich potrzeb tak, aby oferować najlepsze, szyte na miarę rozwiązania. Dostarczamy klientom produkty finansowe, które umożliwiają szybką i sprawną realizację inwestycji, dbając przy tym, aby proces wnioskowania o finansowanie był dla nich prosty i wygodny. Dużą wagę przykładamy też do posprzedażowej obsługi, wdrażamy rozwiązania i narzędzia pozwalające na pełną automatyzację procesów. Chcemy wspierać naszych klientów i być ich partnerem w biznesie” – konkluduje wiceprezes ING Lease Alicja Żyła.

Prawie 100% online

Formalną barierą, o którą od wielu lat rozbija się myślenie o cyfryzacji leasingu, jest zapis w kodeksie cywilnym, który podtrzymuje wymóg zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności. W praktyce oznacza to, że podpis papierowy jest warunkiem rozpoczęcia realizacji usługi w branży leasingowej.

W związku z tym najważniejszym wyzwaniem postawionym przed technologią, a wynikającym z przepisów prawa, jest podpis elektroniczny. O ile w przypadku pozostałych usług finansowych klienci już korzystają z tego rozwiązania, to firmy leasingowe wraz z partnerami technologicznymi i wsparciem prawnym starają się znaleźć rozwiązanie, które będzie wygodne dla klientów i jednocześnie da komfort prawny stronom umowy. Wprowadzenie podpisu elektronicznego do leasingu sprawi, że cały proces stanie się w pełni online.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Zmiana modeli biznesowych w dobie transformacji cyfrowej 

Mieczysław Woźniak PL

Choć transformacja cyfrowa nie sprowadza się wyłącznie do digitalizacji dokumentów oraz automatyzacji i robotyzacji istniejących procesów, wiele organizacji w taki właśnie sposób definiuje to zagadnienie.

Pionier w finansowaniu proekologicznych inwestycji 

Z ostatniego badania Leasing Index wynika, że 36% polskich przedsiębiorstw segmentu MŚP korzysta z leasingu, z czego dla 35% najważniejszym kryterium wyboru firmy finansującej jest cena.

Telematyka Webfleet Solutions w Programie Biznes Ekspert 

Duża konkurencja wśród firm leasingowych zmusza do szukania wartości dodanej dla klienta. Volkswagen Financial Services uznał, że klienci mogą być zainteresowani zaawansowanymi systemami telematycznymi.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy