X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Współczesny konsument oczekuje głównie trzech rzeczy – możliwości wyboru produktu lub usługi dopasowanych do jego osobistych preferencji, kompleksowej o nich informacji oraz satysfakcjonującego doświadczenia w trakcie zakupów. Aby sprostać tym potrzebom, nowoczesny handel musi wesprzeć się technologią.

Partnerem materiału jest GS1 Polska.

Cyfrowa rewolucja w handlu

Właściwy produkt dla właściwej osoby we właściwym czasie – ten koncept, szeroko dostępny w świecie cyfrowym, przenosi się do tradycyjnych sklepów. Dzięki rozwiązaniom łączącym sztuczną inteligencję z analizą predykcyjną detaliści zmieniają obsługę klientów w świecie rzeczywistym, integrując doświadczenia online i offline.

Z e‑commerce na półki w sklepie

Cyfrowe ekrany pojawiają się wewnątrz „sklepów przyszłości”, bezpośrednio na półkach lub pomiędzy nimi. Wyposażone w aparat fotograficzny są w stanie rozpoznać płeć, wiek i styl przechodzącego klienta. Biorąc pod uwagę osobę, sezon i dostępny asortyment, system analizuje wszystkie dane ze sklepów dystrybutorów i oblicza, co klient prawdopodobnie kupi. Wytypowane produkty razem z ich lokalizacją na półce sklepowej wyświetla od razu na ekranie. Z kolei po stronie back‑office rozwiązanie integruje system zarządzania magazynem (katalog, stan zapasów, ceny, historię sprzedaży itp.). Te dane są wyświetlane w czasie rzeczywistym na desce rozdzielczej sprzedawcy.

Niektóre placówki sieci Żabka są w trakcie testowania inteligentnych półek. Dzięki czujnikom system rozpoznaje konkretnego klienta posiadającego odpowiednią aplikację. Na podstawie jego historii zakupowej, kontekstu i preferencji proponuje najodpowiedniejszy produkt. Wyświetla go na ekranie umieszczonym bezpośrednio przy półce. Kiedy klient weźmie produkt do ręki, na ekranie pojawią się dodatkowe informacje o dacie przydatności do spożycia, składzie lub kraju pochodzenia.

Marki cyfrowe redefiniują pojęcie sklepu

Do krajobrazu handlu detalicznego nową jakość wnoszą marki, które narodziły się w internecie, czyli tzw. DNVB (Digital Native Vertical Brands). Skrót został upowszechniony przez założyciela amerykańskiego brandu odzieżowego Bonobos. DNVB wyróżnia pięć atrybutów: stosunkowo wysokie pozycjonowanie, silna specjalizacja, przewaga sieci społecznościowych w strategii rozwoju marki, mocna tożsamość oraz wykorzystanie tradycyjnych kanałów sprzedaży w nowoczesny sposób.

DNVB budują tożsamość nie tylko online, ale też w świecie rzeczywistym. Świetnym tego przykładem jest francuska marka odzieżowa Sézane. Oprócz wirtualnego sklepu i stoiska w luksusowym domu towarowym Le Bon Marché firma otworzyła dwa „apartamenty” w Paryżu i Nowym Jorku. „Sklep postrzegam jako cel podróży” – tłumaczyła w wywiadzie dla L’Usine Digital francuska projektantka Daniela Leonini Bournazac, która odpowiada za koncept sprzedaży detalicznej w Sézane.

Jeśli chodzi o rynek polski, konceptem DNVB jest np. marka odzieżowa Risk Made in Warsaw. Butik oferuje klientkom strefę konsjerż, w której wykonuje się poprawki krawieckie, organizuje prywatne wyprzedaże modeli testowych oraz wydarzenia kulturalne. Pracownicy działu sprzedaży starają się zapewnić klientkom wspaniałe doświadczenia zakupowe, dlatego dbają o serdeczną atmosferę. Klientki mają się poczuć jak przyjaciółki, które wpadły poplotkować, a przy okazji przymierzyć nowe ciuchy albo odebrać internetowe zamówienie.

Digitalizacja danych w back‑office

Aby przeprowadzić taką transformację, sklepy muszą spełnić kilka warunków. Pierwszym z nich jest dokładne poznanie profili klientów oraz wykorzystanie narzędzi, które pozwalają na wnikliwą analizę w czasie rzeczywistym. Poprzez gromadzenie, łączenie i analizę danych produktowych oraz konsumenckich sklep generuje całościowe profile klientów, dzięki czemu sprzedawca może stymulować ich lojalność i zwiększać zaangażowanie. Drugim imperatywem jest zapewnienie dostawcom narzędzi dostępu do całego katalogu produktowego. Dzięki temu interakcje z odbiorcami są bardziej spersonalizowane i mogą odbywać się w czasie rzeczywistym za pośrednictwem smartfonów.

Nowością jest całkowita dematerializacja kart lojalnościowych konsumentów w ich mobilnych portfelach (Apple Wallet & Google Pay). Mechanizm jest bardzo prosty: kiedy klient wchodzi do centrum handlowego, zostaje proszony o wypełnienie formularza, dzięki czemu może się połączyć z siecią Wi‑Fi. Po wysłaniu formularza otrzymuje e‑mail z potwierdzeniem, za pomocą której może bezpośrednio pobrać swoją kartę lojalnościową do mobilnego portfela. Finalizując zakup w kasie, pokazuje swój smartfon, aby zwiększyć liczbę punktów lub skorzystać z vouchera. W Polsce dematerializację kart bezpośrednio w portfelach mobilnych testuje w centrach i galeriach handlowych firma Unibail‑Rodamco‑Westfield razem ze start‑upem. W wymianie danych między dostawcami a sklepami znikają z kolei tradycyjne karty produktowe.

System globalnej wymiany danych

Do końca 2019 roku sieć Carrefour w ramach współpracy z dostawcami zamierza zastąpić tradycyjne karty produktowe elektroniczną wymianą informacji przez GDSN (Global Data Synchronization Network). Aby wesprzeć ten proces, wspólnie z GS1 Polska uruchomiła specjalny program wsparcia dla 100 dostawców, którzy rozpoczną wdrożenie Globalnej Synchronizacji Danych w tym roku.

GDSN to sieć certyfikowanych katalogów, pozwalająca na szybką i precyzyjną wymianę danych produktowych między wszystkimi uczestnikami łańcucha dostaw – od producentów i dostawców, przez magazyny, transport, logistykę, aż po sklepy offline i online. GDSN opiera się na standardach GS1 Polska, zapewniając bezpieczną i ciągłą synchronizację podstawowych informacji w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie pozwala na całkowite wyeliminowanie kart produktowych i zastąpienie ich elektroniczną wymianą danych.

GDSN zapewnia szybką i precyzyjną wymianę danych produktowych między np. producentem a siecią handlową, pozwalając na całkowitą eliminację kart produktowych. W tym roku cyfrowej transformacji przy użyciu GDSN dokonała sieć Carrefour.

„GDSN przynosi wszystkim uczestnikom procesu szereg udokumentowanych korzyści operacyjnych i finansowych. Pozwala m.in. na redukcję błędów w zamówieniach, lepsze zarządzanie zapasami czy szybszą organizację promocji. To rozwiązanie jest jednym z priorytetów naszej cyfrowej rewolucji w Polsce, dlatego do końca 2019 roku planujemy całkowicie przejść na GDSN” – mówi Katarzyna Orlińska, dyrektor ds. digitalizacji w Carrefour Polska.

Wstępne, testowe, wdrożenia systemu GDSN w Carrefour bardzo pozytywnie wpłynęły na biznes dostawców. Pierwszy z nich obniżył straty z poziomu 3,09% do 1,19%, co oznacza oszczędności roczne w wysokości 384 tysięcy złotych. Drugi, poprawiając jakość danych, oszczędził aż 1,7 miliona złotych, a trzeci, największy, ograniczył straty z poziomu 25,7% w 2017 do 7,1% w 2018 roku, co oznacza ponad 4,2 miliona złotych rocznie.

Ograniczenie skali strat i wypracowanie oszczędności to nie jedyne benefity. „Dobra jakość danych produktowych ma wpływ na szereg innych elementów. Poprawia efektywność zespołów po stronie naszej i dostawców, obniża liczbę zwrotów oraz minimalizuje koszty ponownego przyjęcia towarów – wyjaśnia Orlińska. – Dodatkowo dostawca może zminimalizować ryzyko niedoszacowania zamówień, a w konsekwencji zwiększyć sprzedaż. Z kolei dla klientów lepsze jakościowo dane oznaczają poprawę oferty (sklepu tradycyjnego i e‑commerce), szybsze wdrażanie nowości oraz więcej ofert specjalnych i promocji”.

Dr inż. Elżbieta Hałas, członkini zarządu GS1 Polska, dopowiada: „Sensem transformacji cyfrowej jest zadowolony klient. Dzięki GDSN dostawcy otrzymują narzędzia, które usprawnią i uproszczą ich pracę, a w rezultacie umożliwią klientom sieci handlowej lepszy wybór, większy komfort robienia zakupów i szybszą obsługę”.

Aktualnie do projektu Carrefour przystąpiło 100 firm. Ich dane zostaną poddane digitalizacji i wprowadzone do jednego z trzech katalogów produktowych: FSEnet, Brandbank, Comarch. Proces przeprowadzi organizacja GS1 Polska.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Zakupy w sieci na rynku B2B 

Weronika Podhorecka PL

Adaptacja rozwiązań znanych z rynku B2C, które wspierają handel elektroniczny, otwiera graczom B2B nowe kanały dotarcia do zewnętrznych partnerów i kontaktu z nimi.

Między sklepem stacjonarnym a wirtualnym 

Marcin Szczur PL

Rynek mebli jeszcze niedawno był jednym z ostatnich bastionów tradycyjnych zakupów. Jednak, nic nie powstrzyma trendu przenoszenia się handlu do internetu, nawet duże gabaryty produktów.

Technologia w służbie biznesu 

Jarosław Kubisiak PL

Nowoczesne platformy sprzedażowe powinny nie tylko odpowiadać na aktualne potrzeby firm, ale też umożliwiać płynne realizowanie długoterminowych strategii.

Zarządzanie globalną marką w rozproszonej strukturze 

Paweł Wróbel PL

Piękno i digitalizacja doskonale się uzupełniają, dlatego jedną z sił napędowych rynku kosmetycznego jest cyfrowa rewolucja. L’Oréal konsekwentnie rozwija nową przestrzeń --- beauty-tech.

Streamsoft Verto w sklepie piłkarskim R-GOL.com 

Wiktor Naskręt PL

Silne trendy w nowoczesnym handlu, takie jak omnichannel, showrooming, webrooming, mogły powstać dzięki rozwiązaniom oferowanym przez systemy klasy ERP.

Prognozowanie sprzedaży w internecie na rynku B2B 

Maciej Pondel PL, Jakub Kunicki PL

Narzędzia typu customer intelligence i specjaliści, którzy z nich korzystają, mają szanse zrewolucjonizować handel elektroniczny na rynku B2B.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy