X
Następny artykuł dla ciebie

Co trzeba wiedzieć o zarządzaniu pionami funkcyjnymi

PREMIUM

(Nr 201, listopad 2019)

Roger Martin

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

„Od czego powinniśmy zacząć?”– spytał Stephen.

Niedawno mianowano go szefem działu innowacji w dużej, zdywersyfikowanej firmie odzieżowej i powierzono zadanie zbudowania kultury innowacyjności w strukturach zajmujących się tradycyjnymi markami, skoncentrowanymi na działalności operacyjnej. Dlatego pod koniec warsztatów z innowacyjności, które dla niego prowadziliśmy, poprosił, abyśmy mu doradzili, czym powinien się zająć w pierwszej kolejności.

Odpowiedzieliśmy, żeby zaczął od strategii. Od przemyślenia i nazwania najważniejszych wyborów stojących przed pionem do spraw innowacji. Wyjaśniliśmy, że to pomoże jego zespołowi zrozumieć, jaki ma cel i jak może go osiągnąć. Stephen wzruszył ramionami, mówiąc: „Nasz zespół nie potrzebuje strategii. Mamy doskonałe relacje z ludźmi odpowiedzialnymi za poszczególne marki. Wiedzą, że jesteśmy im potrzebni. Tworzenie strategii byłoby stratą czasu, którego i tak nam brakuje. Prawdę mówiąc, mamy więcej pracy, niż możemy wykonać”.

Tymczasem to jest właśnie najważniejszy powód, aby zacząć od strategii. Zespół miał więcej pracy, niż był w stanie wykonać. Sam Stephen starał się jak najlepiej służyć firmie, ale nie nadążał. Jak zawsze w takiej sytuacji mnóstwo zadań wypadało z grafika, ponieważ dział próbował robić wszystko dla wszystkich. Prawdę mówiąc, wycofując się z podejmowania strategicznych decyzji, Stephen wybrał rezygnację z dokonywania wyboru. Uchylił się od rozstrzygania, jak jego zespół będzie alokował zasoby i które zadania powinien traktować priorytetowo, a które może zignorować. W efekcie jego zespół nie był w stanie za wiele osiągnąć.

CZY ZNASZ TAJEMNICZY I NIEWIDZIALNY SKŁADNIK SUKCESU FIRMY? »

Kultura firmy 

Nowy kluczowy zasób strategiczny, którym jak najszybciej musisz zacząć zarządzać.
Poznaj tajemniczy składnik sukcesu firm: wykorzystaj go w swojej organizacji, by zwiększyć jej atrakcyjność wśród klientów i pracowników. W czasach, gdy wszystko można skopiować, to dobrze zarządzana kultura organizacyjna staje się wyróżnikiem gwarantującym sukcesy.

Dynamikę tę obserwowaliśmy wielokrotnie, pracując w charakterze konsultantów i badając dziesiątki przedsiębiorstw z wielu różnych branż (w tym kilka wymienionych w niniejszym artykule). Większość firm zgadza się, że strategia jest potrzebna korporacjom i jednostkom biznesowym. Nie wszystkim przywódcom dobrze wychodzi jej opracowywanie – lub realizacja – ale przynajmniej rozumieją korzyści z wyraźnego określenia, jak firmy i jednostki zamierzają dążyć do sukcesu. W przypadku korporacyjnych pionów funkcyjnych – czyli wspólnych dla całej organizacji struktur usługowych, takich jak działy technologii informacyjnych, kadr, badań i rozwoju, finansów itd. – potrzeba strategii nie jest tak powszechnie dostrzegana. Bardzo często piony funkcyjne po prostu istnieją i służą firmom w taki sposób i na taką skalę, jakiej żądają jednostki biznesowe.

...

PRZECZYTAJ TAKŻE: Określ, co cię naprawdę stresuje »

Czy stres jest zaraźliwy? 

Kristi Hedges

Stres nie jest niczym przyjemnym – ani gdy się go odczuwa, ani gdy przebywa się w otoczeniu osób, które są nim dotknięte. A jednak można odnieść wrażenie, że jest on wpisany w kulturę organizacyjną wielu firm. Czy da się to zmienić?

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy