X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Co tłumi kreatywność w naszej firmie? Jak to zmienić?

PREMIUM

(Nr 7, wrzesień 2003)

Witold B. Jankowski PL  · 13 min

Co tłumi kreatywność w naszej firmie? Jak to zmienić?

Nawet najlepsza firma nie może spoczywać na laurach. To, co zapewniało jej sukces wczoraj, nie gwarantuje go w przyszłości, konieczne są więc ciągłe zmiany. Co robić jednak, gdy załoga opiera się jakimkolwiek innowacjom, a kierownictwo zwalcza kreatywne jednostki?

Praktycznie co drugi artykuł w światowej prasie biznesowej bezpośrednio lub pośrednio dotyka kwestii zwiększającego się tempa zmian we współczesnej gospodarce. Jest wręcz truizmem, że jedyną stałą we współczesnym świecie jest zmiana. To powoduje, że produkty i usługi oraz sposoby ich tworzenia starzeją się coraz szybciej. Jeszcze do niedawna pojęcie innowacji odnosiło się głównie do produktu i technologii. Obecnie równie istotne stają się zmiany strategii oraz modelu działania. Aby nie wypaść z gry, firmy muszą zwiększać swoje zdolności do innowacji. Niestety, większość ludzi nie lubi zmian, a hierarchiczne struktury organizacyjne mają tendencję do konserwowania status quo. Dlatego wrogów kreatywności, czyli przyszłego sukcesu, należy szukać wewnątrz organizacji.

„W moim sukcesie tkwi źródło mojej przyszłej porażki”. Tak można z grubsza podsumować sytuację jednej z polskich firm – producenta soków owocowych „Mastra”. Jej początki były podobne do początków wielu firm rozwijających skrzydła w nowej polskiej rzeczywistości. Właściciel Mastry, producent oranżady jeszcze w czasach PRL, dostrzegł w gospodarce rynkowej swoją szansę rozwoju. Mając już doświadczenie biznesowe, postanowił skorzystać z nowych możliwości. Na początku lat 90. nie było to trudne. Praktycznie każdy, kto miał kapitał, pomysł i wolę działania, mógł znaleźć dla siebie miejsce na rozwijającym się rynku.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Niezgoda buduje »

Nadmierna harmonia zabija kreatywność 

Darko Lovric , Tomas Chamorro-Premuzic

Nie tylko w biznesie, ale również w polityce, sporcie i sztuce nie brakuje przykładów udanych partnerstw, których motorem była w równym stopniu zbieżność idei, co twórcze napięcie lub niezgoda.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy