X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Co liczy się dla inwestorów z firm VC

PREMIUM

(Nr 172, czerwiec 2017)

Lakshmi Balachandra  · 6 min

Co liczy się dla inwestorów z firm VC

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Zanim Lakshmi Balachandra rozpoczęła karierę naukową, przepracowała kilka lat w dwóch firmach z branży venture capital (VC), w których stale spotykała się z niezrozumiałym dla niej zjawiskiem. Przedsiębiorca dostarczał firmie VC swój biznesplan, a jej menedżerowie czytali go i zapalali się do projektu.

Następnie zasięgali nieco informacji na temat danej branży, przez co ich entuzjazm jeszcze się wzmagał. Zapraszali więc założyciela firmy na spotkanie połączone z oficjalną prezentacją start‑upu – a pod koniec tego spotkania nie wykazywali najmniejszego zainteresowania ewentualną inwestycją. Dlaczego propozycja, która wyglądała tak obiecująco na papierze, stawała się w oczach inwestorów nieatrakcyjna po tym, jak przedsiębiorca przedstawił ją na żywo? „Właśnie ta kwestia skłoniła mnie do napisania doktoratu – mówi Balachandra, która obecnie jest adiunktem w Babson College. – Chciałam rozłożyć na czynniki pierwsze i zbadać interakcje zachodzące pomiędzy firmą VC a przedsiębiorcą”.

Jeszcze przed przystąpieniem do badań Balachandra miała pewne przypuszczenia. Większość przedsiębiorców sądzi, że o ewentualnej inwestycji decyduje przede wszystkim treść prezentacji – informacje i logika projektu, przedstawione najczęściej w formie slajdów w PowerPoincie. Jednak w rzeczywistości większość firm VC ocenia te kwestie zawczasu; bezpośrednie spotkanie z przedsiębiorcą służy im bardziej do zadawania pytań, uzyskiwania wyjaśnień i oceny osobowości przedsiębiorcy. Aby lepiej zrozumieć cały proces, Balachandra poświęciła niemal 10 lat na udokumentowanie tego, co dzieje się podczas prezentowania przedsięwzięć inwestorom, i ujęcie wyników obserwacji w kategoriach liczbowych. Niektóre prawidłowości były oczywiste od początku. Na przykład większe szanse sukcesu mieli przedsiębiorcy, którzy śmiali się podczas prezentacji, podobnie jak ci, którzy wymieniali nazwiska osób będących wspólnymi znajomymi ich samych i menedżerów z firmy VC. Po zagłębieniu się w wyniki badań Balachandra wysnuła z nich cztery ogólne wnioski.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy