X
Następny artykuł dla Ciebie

Ten artykuł możesz także odsłuchać!

Jak powszechnie wiadomo, zdecydowana większość start‑upów upada po krótkim okresie działalności. Badania dowodzą zaś, że ludzie, którzy założyli własne przedsiębiorstwa, często wyszliby finansowo lepiej, gdyby pozostali na etacie.

Jest to jednak mylny pogląd – taka konkluzja wynika z nowego badania przeprowadzonego przez Gustavo Manso z University of California w Berkeley. Manso stwierdził, że samozatrudnienie jest korzystne finansowo – ale nie zawsze przedsiębiorca zawdzięcza to własnej firmie. Korzyść taka może przybierać formę wyższej płacy w sytuacji, gdy start‑up upada, a przedsiębiorca wraca w szeregi pracowników etatowych.

Zamiast porównywać wynagrodzenia pracujących na etacie i samozatrudnionych w jednym punkcie na osi czasu – które to podejście wybiera większość naukowców – Manso przyjrzał się zarobkom w długim okresie, badając strumienie dochodów ponad 5 tysięcy Amerykanów w latach 1979–2012. Odkrył, że ludzie, którzy prowadzili własne firmy przez ponad dwa lata – co sugeruje, że sprawdzili się jako przedsiębiorcy – zarobili o prawie 10% więcej niż zatrudnieni na podobnych stanowiskach pracownicy najemni. Badacz ustalił również, że ponad połowa jednoosobowych firm przetrwała na rynku dwa lata lub krócej, a wielu przedsiębiorców, którym się nie powiodło, wróciło do pracy na etacie. „Przedsiębiorcy, którzy nie odnieśli sukcesu, nie są karani finansowo po powrocie na etat” – pisze Manso. W rzeczywistości – jeśli nie istnieją różnice pod względem innych czynników (takich jak wykształcenie) – ludzie przechodzący okres samozatrudnienia przed podjęciem pracy najemnej zarabiają więcej niż osoby na porównywalnych stanowiskach, które nigdy nie były przedsiębiorcami. „Wydaje się, że rynek pracy ceni doświadczenie osób, które prowadziły własne firmy” – mówi Manso. Być może dzieje się tak dlatego, że umiejętności nabyte w trakcie działalności gospodarczej można wykorzystać w pracy etatowej.

O BADANIU

Gustavo Manso, Experimentation and the Returns to Entrepreneurship (dokument roboczy).

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy