X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Specjaliści w dziedzinie przedsiębiorczości są podzieleni. Niektórzy uważają, że napisanie biznesplanu ma istotne znaczenie dla stworzenia start‑upu zdolnego przetrwać na rynku – takiego, który prowadzi zyskowną działalność. Inni natomiast sądzą, że lepiej jest pominąć ten krok i przystąpić bezzwłocznie do wypróbowywania nowych pomysłów na klientach (tak twierdzi Steve Blank w artykule Gdy założyciele firm posuną się za daleko, HBRP, marzec 2018).

W ostatnich latach lepsze notowania miało to drugie podejście, spopularyzowane przez koncepcję szczupłych start‑upów. Z badania, które przeprowadzili Francis J. Greene i Christian Hopp, wynika jednak, że spisany plan działań może dawać więcej korzyści, niż sądzimy. Naukowcy przyjrzeli się działalności 1088 początkujących amerykańskich przedsiębiorców w ciągu sześciu lat. Oddzielili tych założycieli start‑upów, którzy mieli pisemne biznesplany, od tych, którzy ich nie posiadali. Następnie połączyli w pary członków obu grup na podstawie takich kryteriów jak wykształcenie i doświadczenie zawodowe. W ten sposób wyodrębnili efekty posiadania planu. „Planowanie jest opłacalne – konkludują badacze. – Przedsiębiorcy, którzy sporządzają biznesplany, mają o 16% większe szanse na utrzymanie się na rynku niż tacy sami przedsiębiorcy, którzy nie planują”.

Badanie dowodzi, że pisemny plan ogniskuje uwagę założycieli przedsiębiorstw na osiąganiu celów oraz sprzyja podejmowaniu lepszych decyzji dotyczących alokacji zasobów oraz koordynacji działań. 

PRZECZYTAJ TAKŻE: To już się dzieje »

Przewiduj przyszłość biznesu 

Wzrost popytu na dany produkt lub grupy produktowe może odmienić sposób działania marketingu i metod sprzedażowych wobec konkretnej grupy docelowej.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy