X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Różni specjaliści zapowiadają, że dzięki AI wszystko się zmieni. Twierdzą, że musisz w nią zainwestować. Wyjaśniamy, co twoja firma może – a czego nie może – dzięki niej zyskać.

Od ponad 250 lat ważnymi motorami wzrostu gospodarczego są innowacje technologiczne. Najbardziej przełomowe z nich ekonomiści nazywają „technologiami ogólnego zastosowania”; w tej kategorii mieszczą się: maszyna parowa, elektryczność i silnik spalinowy. Każda z tych technologii stała się katalizatorem kolejnych fal komplementarnych innowacji i szans biznesowych. Silnik spalinowy na przykład dał początek samochodom osobowym, ciężarówkom, samolotom, piłom łańcuchowymi i kosiarkom, a ponadto dużym sieciom detalicznym, centrom handlowym, magazynom kompletacyjnym, nowoczesnym łańcuchom dostaw, a także – gdy się nad tym lepiej zastanowić – przedmieściom. Firmy o tak odmiennej działalności jak Walmart, UPS i Uber znalazły sposoby, aby wykorzystać technologię silnika spalinowego do stworzenia nowych, zyskownych modeli biznesowych.

W obecnej epoce najważniejszą technologią ogólnego zastosowania jest sztuczna inteligencja (artificial intelligence – AI), a zwłaszcza uczenie maszynowe (machine learning – ML), czyli zdolność urządzenia do ciągłego doskonalenia własnego funkcjonowania bez konieczności korzystania z ludzkich instrukcji, jak ma wykonać zadane prace. W ciągu zaledwie kilku ostatnich lat technologia ML stała się o wiele efektywniejsza i szeroko dostępna. Już dziś jesteśmy w stanie tworzyć systemy, które uczą się same, jak poprawnie wykonywać zadania.

Dlaczego jest to tak wielki przełom? Z dwóch powodów. Po pierwsze, jako ludzie wiemy więcej, niż jesteśmy w stanie przekazać słowami: nie potrafimy dokładnie wyjaśnić, dzięki czemu umiemy robić mnóstwo rzeczy – od rozpoznawania twarzy po wykonywanie mądrego ruchu w starożytnej azjatyckiej grze strategicznej go. Zanim pojawiła się technologia ML, niezdolność do wyartykułowania własnej wiedzy sprawiała, że nie mogliśmy zautomatyzować wielu zadań. Dziś już możemy.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Andrew McAfee

Starszy pracownik naukowy w Center for Digital Business przy MIT Sloan School of Management.

Erik Brynjolfsson

Profesor Sloan School of Management w Massachusetts Institute of Technology i dyrektor tamtejszego Center for Digital Business. 

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy