X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Rozpowszechnianie kłamstw i powielanie niepotwierdzonych informacji nigdy wcześniej nie było tak proste jak teraz. Dlatego coraz większą wartość mają dla nas ludzie, którym możemy ufać. Są autentyczni, można na nich polegać. Liderki autentyczne, kobiety, które są spójne i konsekwentne, mogą osiągnąć przewagę w budowaniu zaufania w swoich organizacjach.

Liczne badania potwierdzają, że kobiety są bardziej empatyczne od mężczyzn. Łatwiej okazują emocje i współczucie. Badanie przeprowadzone przez Cambridge University, w którym naukowcy starannie przeanalizowali DNA blisko 47 tysięcy osób, potwierdza, że chociaż kobiety osiągają w teście empatii średnio o dziesięć punktów więcej niż mężczyźni (odpowiednio 50 i 40), to za takie rezultaty nie są odpowiedzialne geny. Kobiety są po prostu inaczej wychowywane niż mężczyźni, w procesie socjalizacji stawia się przed nimi inne wymagania.

Empatia w cenie

Tradycyjnie społeczeństwo ma inne oczekiwania wobec osób płci żeńskiej i męskiej. Od dziewczynek oczekuje się, aby potrafiły rozpoznawać uczucia innych ludzi. To sprawia, że jako liderki kobiety mają zgromadzony większy kapitał na koncie inteligencji emocjonalnej, częściej zwracają uwagę na emocje swoich współpracowników. Mają też zwykle szerszy repertuar narzędzi służących wspieraniu pracowników, okazywaniu autentycznej troski o ludzi. Kobiety, mając lepiej rozwiniętą empatię, bardziej otwarcie i umiejętnie okazują autentyczną troskę o swoich ludzi.

Kobiety, które osiągnęły duży sukces w biznesie, zwykle musiały włożyć w rozwój swojej kariery znacznie więcej pracy niż ich koledzy, bo wciąż bardzo często panie są awansowane na podstawie tego, czy spełniają wszystkie warunki wymagane na wyższym stanowisku, podczas gdy w przypadku mężczyzn częściej ocenia się ich potencjał. Z tego powodu jednak liderki mają znacznie większą świadomość barier i trudności, z którymi mierzą się kobiety i w związku z tym podejmują działania w swoich organizacjach na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn.

Siła różnorodności

Firmy zarządzane przez zespoły zróżnicowane – czy to pod względem płci, wieku, czy doświadczenia – są znacznie bardziej efektywne i lepiej radzą sobie z aktualnymi wyzwaniami globalnego rynku. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw wspiera inicjatywy służące większemu zróżnicowaniu na najwyższych szczeblach zarządzania i organizuje programy mentoringowe, szkolenia, warsztaty. Pomagają one nie tylko zwiększać poziom kompetencji, ale także podnosić świadomość dotyczącą różnych odcieni dyskryminacji oraz uwrażliwiać na błędy, jakie popełniają kobiety, na przykład nie inicjując rozmów o podwyżce i awansie czy nie reagując na objawy dyskryminacji.

Zespoły i firmy, na czele których stoją kobiety, zwykle są także bardziej zróżnicowane pod względem płci. Statystycznie kobiet jest w nich więcej niż w firmach z tej samej branży zarządzanych przez mężczyzn.

Inspirujące przykłady

Liderek, które inspirują, jest coraz więcej. Osobiście miałam zaszczyt współpracować m.in. z Bernadetą Jadowską – dyrektorką sprzedaży sieci mobilnej w Expander, Agnieszką Kłos – prezeską zarządu Provident Polska, Inez Kulpińską – członkinią zarządu Grupy Topex, Anną Potocką‑Domin – wiceprezeską Business Centre Club, Małgorzatą Kwapulińską – prezeską fundacji „Kobiety inspirują”, Anną Sułek – dyrektorką zarządzającą w Kondrat Wina Wybrane. Wszystkie te kobiety nie tylko osiągają spektakularne sukcesy w swoich dziedzinach, ale też budują zespoły na fundamencie zaufania, szacunku i troski.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Z odwagą i autentycznością na szczyt 

Joanna Koprowska PL

Wiele udało się już osiągnąć w promowaniu kobiet w biznesie. Stereotypy są jednak nadal żywe, a burzenie szklanego sufitu i szklanych ścian trwa.

Empatia jest siłą 

Edyta Wojtkiewicz PL

Kiedyś w pracy liczyła się siła mięśni, dzisiaj liczy się umysł i coraz częściej serce, będące symbolicznymi wrotami do naszych emocji. A w przyszłości zdominowanej przez technologie to one będą kluczowe w zarządzaniu ludźmi.

Współpraca to sposób na zaangażowanie 

Katarzyna Sokalska PL

Zazwyczaj funkcję dyrektora finansowego kojarzy się z nakazami i silnymi mechanizmami kontrolującymi. Osoby na tym stanowisku postrzega się jako niedostępne, skoncentrowane na liczbach i tabelach. To jednak nie ja.

Kapitalizm społeczny szansą dla kobiet 

Barbara Stepnowska PL

Aby sprostać wymaganiom współczesności, nie możemy jak wielki filozof Kartezjusz zamknąć naszego życia „w jaskini snów” i działać w samotności.

Rozbudzony potencjał kobiet 

Aneta Podyma-Milczarek PL

Dziś obserwujemy gotowość i otwartość części firm na wykorzystanie potencjału kobiet, jednak nadal wiele organizacji nie wyznacza sobie różnorodności za cel.

Moc kobiet 

Agnieszka Servaas PL

Kobiety zawsze były silne. Obecnie są tej siły świadome. Dzięki temu ich prawdziwy potencjał może znaleźć odzwierciedlenie w każdej dziedzinie życia, także w biznesie i przywództwie.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy