X
Następny artykuł dla ciebie

Profesor Andrew Jarosz z Mississippi State University i jego koledzy podawali drinki z wódką i sokiem żurawinowym 20 mężczyznom do czasu, aż stężenie alkoholu w ich krwi zbliżyło się do dopuszczalnego poziomuIndeks górny 1. Następnie poprosili każdego z nich o odpowiedź na zagadki oparte na skojarzeniach słownych. Osoby, które spożyły alkohol, wypadały lepiej niż członkowie trzeźwej grupy kontrolnej. Wniosek: ludzie pod wpływem alkoholu stają się bardziej kreatywni!

Panie profesorze, jak pan uzasadnia wyniki swojego badania?

Często słyszymy o wielkich pisarzach, malarzach i kompozytorach, którzy twierdzą, że alkohol sprzyja ich kreatywności, lub o ludziach mówiących, że po kilku drinkach miewają lepsze pomysły. Chcieliśmy przekonać się, czy potrafimy znaleźć dowody potwierdzające tę tezę. I chociaż nasz eksperyment miał ograniczony charakter, znaleźliśmy je. Zadaliśmy uczestnikom badania 15 pytań pochodzących z testu na odległe skojarzenia (Remote Associates Test – RAT). Na przykład jedno z pytań brzmiało: „Jakie słowo ma związek z trzema następującymi słowami: kaczka, dolar i zginać?”. Odpowiedzią jest słowo „banknot” (bill – co oznacza także „dziób ptaka”). Ludzie będący pod wpływem alkoholu rozwiązali od dwóch do trzech zagadek więcej niż osoby trzeźwe. Poza tym przy wprowadzeniu limitu czasu „minuta na odpowiedź” ci pierwsi udzielali odpowiedzi szybciej.

Tak więc alkohol nie spowalnia naszych procesów myślowych?

Spowalnia, ale sądzimy, że kreatywne rozwiązywanie problemów jest jednym z tych obszarów, w których kluczowy efekt spożycia alkoholu – rozkojarzenie – ma korzystne działanie. Gdy zapytaliśmy uczestników, w jakim stopniu bazowali na myśleniu strategicznym, a w jakim na nagłych olśnieniach, okazało się, że w przypadku ludzi będących na rauszu liczba problemów rozwiązanych dzięki olśnieniom była o 10% wyższa niż wśród ludzi trzeźwych. W wielu innych obszarach – od rozwiązywania skomplikowanego problemu matematycznego do obsługiwania ciężkiego sprzętu – trzeźwe sterowanie uwagą pozostaje bardzo istotne.

...

PRZECZYTAJ TAKŻE: Sukces jest o wiele bardziej pouczający niż porażka »

Sukces uderza ci do głowy - i wpływa na pracę mózgu 

Scott Berinato

Neurolodzy od dawna wiedzieli, że mózg może ulec „przezwojeniu" pod wpływem jakiegoś doświadczenia.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy