X
Następny artykuł dla ciebie

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Ile afrykańskich firm osiąga roczne przychody na poziomie miliarda dolarów lub więcej? Większość menedżerów z całego świata, z którymi rozmawiamy, zakłada, że jest ich mniej niż sto. Wielu odpowiada „zero”. A jak jest naprawdę? Istnieje czterysta takich firm i przeciętnie rozwijają się one szybciej i są bardziej rentowne niż porównywalne podmioty o globalnym zasięgu.

Wiele afrykańskich firm korzystało z naszych porad, kiedy dynamicznie rozszerzały działalność na całą Afrykę oraz na inne regiony. Zaobserwowaliśmy też nieoczekiwany efekt uboczny tego gwałtownego rozwoju: Afryka stała się ważnym laboratorium badawczym dla globalnych innowacji. Jeśli potrafisz stworzyć produkt, usługę lub model biznesowy, które są wystarczająco solidne i efektywne kosztowo, aby osiągnąć sukces w Afryce, istnieje spore prawdopodobieństwo, że będą one konkurencyjne w wielu innych częściach świata.

Spraw, by Twój biznes był SMART »

Inteligentny biznes. Jak Alibaba uczy działać, konkurować i wygrywać w cyfrowym świecie? 

Inteligentny biznes. Jak Alibaba uczy działać, konkurować i wygrywać w cyfrowym świecie?
Poznaj tajemnice sukcesu giganta internetowego z Chin i dowiedz się, jak wykorzystać je w swojej firmie – niezależnie od jej wielkości oraz branży!

Nie chcemy umniejszać wyzwań towarzyszących prowadzeniu działalności gospodarczej w Afryce (skuteczni przedsiębiorcy doskonale je znają). Na przykład braki w infrastrukturze oznaczają, że firmy muszą budować własne łańcuchy dostaw, a niedoskonałość systemu edukacji publicznej zmusza je do szkolenia pracowników w zakresie podstawowych umiejętności i do wpajania im odpowiedniego nastawienia do powierzonych im zadań. Jednak, jak pokażemy dalej, wyzwania te dają również szansę na tworzenie wartości.

Aby pomóc menedżerom i przedsiębiorcom z całego świata dostrzec pochodzące z Afryki innowacje – na przykładzie których mogą się uczyć, z których twórcami mogą nawiązywać współpracę lub w które mogą inwestować – opracowaliśmy klasyfikację sześciu typów innowacji i w dalszej części tego artykułu kolejno je opisujemy. Elementem spajającym te innowacje jest technologia: w Afryce chyba intensywniej niż w jakimkolwiek innym regionie świata są prowadzone pilotaże przełomowych rozwiązań wykorzystujących technologie cyfrowe, które mogą pomóc firmom w pokonaniu mocno ugruntowanych barier i we wzroście w tempie wykładniczym.

...

PRZECZYTAJ TAKŻE: Zasoby innowacyjności »

Globalne badanie pokazuje, dlaczego twoi pracownicy nie są innowacyjni 

David Sturt , Jordan Rogers

Większość pracowników uważa, że menedżerowie nie inspirują ich do zwiększania wydajności – lub nie stwarzają im po temu możliwości. Jak to zmienić?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy