Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Globalna strategia: jak międzynarodowe firmy budują wartość

Premium

· · 12 min
Globalna strategia: jak międzynarodowe firmy budują wartość

Skuteczna strategia globalna ma dwa główne wymiary. Jeden dotyczy konfiguracji, czyli mechanizmu właściwego rozmieszczenia międzynarodowych aktywów firmy, drugi zaś – koordynacji, czyli sposobów zapanowania nad złożonością organizacji.

Coca‑Cola jest ikoną międzynarodowego biznesu. Zdaniem wielu badaczy pierwszą firmą, która zdołała osiągnąć status globalny. Świąteczne czerwono‑białe ciężarówki ogromnych rozmiarów, rozwożące colę, pojawiają się w grudniowych reklamach na wszystkich obsługiwanych przez firmę rynkach. Mogłoby się wydawać, że strategia globalna firmy jest mocno ujednolicona i od dawna określona. Ten sam produkt, reklamy wykorzystujące ten sam motyw przewodni wskazują na standaryzację. Jednak uważniejsze zweryfikowanie działań prowadzonych w skali lokalnej dowodzi, że firma, choć jest marką globalną, w dużym stopniu przystosowuje się do specyfiki poszczególnych rynków. Całkiem niedawna historia częstej zmiany liderów na szczycie pokazuje, że sukces globalny tej firmy był budowany na kilku, nieraz przeciwstawnych, strategiach.

Zostało 95% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów ICAN Business Insight i korzystaj z treści Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Katarzyna Bachnik

Doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Szkole Głównej Handlowej, profesor wizytujący w Haas School of Business.

Łukasz Świerżewski

Dawniej zastępca redaktora naczelnego HBRP, obecnie p.o. dyrektora departamentu komunikacji korporacyjnej i rzecznik prasowy PKO Banku Polskiego.

Polecane artykuły