Harvard Business Review Polska

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Nie ma alternatywy dla zrównoważonego rozwoju. A jednak wiele przedsiębiorstw sądzi, że im więcej starań włożą w to, by stać się bardziej przyjazne dla środowiska, tym mocniej zaszkodzą własnej konkurencyjności. Poniosą większe koszty bez gwarancji natychmiastowych korzyści finansowych. Wystarczy porozmawiać odpowiednio długo z prezesami, zwłaszcza firm amerykańskich i europejskich, by dali oni upust swoim obawom: ograniczając szkodliwy wpływ działalności operacyjnej na środowisko i tworząc „zielone” produkty, stawiamy się w niekorzystnej sytuacji wobec rywali z krajów rozwijających się, którzy nie podlegają tym samym naciskom; nasi dostawcy nie zaopatrują nas w ekologiczne materiały i komponenty ani nie prowadzą przejrzystej polityki ekologicznej; ograniczenie szkodliwości naszych procesów produkcyjnych wymagałoby zakupu nowych urządzeń i wdrożenia nowych procesów, a klienci nie będą kupować droższych ekoproduktów, szczególnie podczas kryzysu. Dlatego właśnie większość menedżerów uważa działania na rzecz zrównoważonego rozwoju za element społecznej odpowiedzialności biznesu, który jest niespójny z normalnymi celami komercyjnymi firmy. W tej sytuacji trudno się dziwić, że walka o uratowanie naszej planety przeobraziła się w zażarte boje pomiędzy rządami a przedsiębiorstwami, przedsiębiorstwami a aktywistami ruchów konsumenckich, a niekiedy pomiędzy aktywistami ruchów konsumenckich a rządami...
Pełny artykuł zawiera: 34182 znaków
Przeczytaj streszczenie »

Biblioteka wiedzy Bibliteka wiedzy - oferta Bibliteka wiedzy - zaloguj się
Artykuł dostępny w wersji online
PrzejdŸź do sklepu
Autorzy
Ram Nidumolu jest założycielem i prezesem firmy InnovaStrat z Santa Cruz w Kalifornii, która pomaga firmom w projektowaniu i wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju i nowych modeli biznesowych.
C.K. Prahalad jest profesorem strategii korporacji w katedrze ufundowanej przez Paula i Ruth McCrackenów w Szkole Biznesu Uniwersytetu Michigan w Ann Arbor.
M.R. Rangaswami jest założycielem Corporate Eco Forum, globalnej organizacji skupiającej menedżerów wyższego szczebla, i współzałożycielem firmy Sand Hill Group z San Francisco, zajmującej się zarządzaniem strategicznym, inwestycjami i doradztwem.
Źródło
Harvard Business Review Polska nr 85, marzec 2010
Artykuł pochodzi z:
HBRP nr 85, marzec 2010 »

Artykuł numer: R0909E


Zawartość numeru HBRP »
Tagi powiązane z artykułem
Polecamy również:
Mobilność nie jest już zarezerwowana dla innowatorów
Jarosław Wawer, Łukasz Świerżewski,
HBRP nr 36, luty 2006
Reguły współpracy
Bob Wolf, Philip Evans,
HBRP nr 38, kwiecień 2006
Jak naprawdę funkcjonuje firma zarządzana procesowo
Steven Stanton, Michael Hammer,
HBRP nr 5, lipiec 2003
Perspektywy rozwoju polskiego rynku nieruchomości
Katarzyna Dedo-Olędzka, Olga Kłosińska,
HBRP nr 59, styczeń 2008
Zabij markę, zachowaj klienta
Nirmalya Kumar,
HBRP nr 13, marzec 2004
Nowa płaszczyzna konkurowania: wydajna konsumpcja
Daniel T. Jones, James. P. Womack,
HBRP nr 27, maj 2005
Głęboka mądrość to więcej niż wiedza i informacja
Walter Swap, Dorothy Leonard,
HBRP nr 51, maj 2007
Innowacyjność odwrócona: zasady gry
Vijay Govindarajan,
HBRP nr 120, luty 2013
Szef w roli ludzkiej tarczy
Robert I. Sutton,
HBRP nr 103, wrzesień 2011
Smok o trzech głowach,czyli grupowe przywództwo
Sunil Sreenivasan, Philip King, Sławomir S. Sikora,
HBRP nr 22, grudzień 2004
Na czym naprawdę polega praca lidera
Donald L. Laurie, Ronald A. Heifetz,
HBRP nr 15, maj 2004
Programy działania na rzecz wzrostu
Kenneth W. Freeman, Robert Greifeld, Ranjay Gulati, Kenneth D. Lewis,
HBRP nr 21, listopad 2004
Ewolucja przywództwa: od lidera do zespołu zarządzającego
Zbigniew Bąk, Cezary Kołodziejczyk, Mik Kuczkiewicz, Dariusz Lenart,
HBRP nr 65/66, lipiec-sierpień 2008
Sztuka kształtowania prawdziwie globalnych przywódców
Beth Brooke,
HBRP nr 130-131, grudzień-styczeń 2013