Harvard Business Review Polska

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Nie ma alternatywy dla zrównoważonego rozwoju. A jednak wiele przedsiębiorstw sądzi, że im więcej starań włożą w to, by stać się bardziej przyjazne dla środowiska, tym mocniej zaszkodzą własnej konkurencyjności. Poniosą większe koszty bez gwarancji natychmiastowych korzyści finansowych. Wystarczy porozmawiać odpowiednio długo z prezesami, zwłaszcza firm amerykańskich i europejskich, by dali oni upust swoim obawom: ograniczając szkodliwy wpływ działalności operacyjnej na środowisko i tworząc „zielone” produkty, stawiamy się w niekorzystnej sytuacji wobec rywali z krajów rozwijających się, którzy nie podlegają tym samym naciskom; nasi dostawcy nie zaopatrują nas w ekologiczne materiały i komponenty ani nie prowadzą przejrzystej polityki ekologicznej; ograniczenie szkodliwości naszych procesów produkcyjnych wymagałoby zakupu nowych urządzeń i wdrożenia nowych procesów, a klienci nie będą kupować droższych ekoproduktów, szczególnie podczas kryzysu. Dlatego właśnie większość menedżerów uważa działania na rzecz zrównoważonego rozwoju za element społecznej odpowiedzialności biznesu, który jest niespójny z normalnymi celami komercyjnymi firmy. W tej sytuacji trudno się dziwić, że walka o uratowanie naszej planety przeobraziła się w zażarte boje pomiędzy rządami a przedsiębiorstwami, przedsiębiorstwami a aktywistami ruchów konsumenckich, a niekiedy pomiędzy aktywistami ruchów konsumenckich a rządami...
Pełny artykuł zawiera: 34182 znaków
Przeczytaj streszczenie »

Biblioteka wiedzy Bibliteka wiedzy - oferta Bibliteka wiedzy - zaloguj się
Artykuł dostępny w wersji online
PrzejdŸź do sklepu
Autorzy
Ram Nidumolu jest założycielem i prezesem firmy InnovaStrat z Santa Cruz w Kalifornii, która pomaga firmom w projektowaniu i wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju i nowych modeli biznesowych.
C.K. Prahalad jest profesorem strategii korporacji w katedrze ufundowanej przez Paula i Ruth McCrackenów w Szkole Biznesu Uniwersytetu Michigan w Ann Arbor.
M.R. Rangaswami jest założycielem Corporate Eco Forum, globalnej organizacji skupiającej menedżerów wyższego szczebla, i współzałożycielem firmy Sand Hill Group z San Francisco, zajmującej się zarządzaniem strategicznym, inwestycjami i doradztwem.
Źródło
Harvard Business Review Polska nr 85, marzec 2010
Artykuł pochodzi z:
HBRP nr 85, marzec 2010 »

Artykuł numer: R0909E


Zawartość numeru HBRP »
Tagi powiązane z artykułem
Polecamy również:
Poznaj potrzeby klientów wcześniej niż oni sami
Thomas H. Davenport, Leandro Dalle Mule, John Lucker,
HBRP nr 118/119, grudzień-styczeń 2012
Fabryka decyzji
Roger L. Martin,
HBRP nr 140, październik 2014
Klient nam się wymyka!
Frank V. Cespedes, Paul F. Nunes,
HBRP nr 15, maj 2004
Prezesi firm o transformacji
Adam Góral, Mirosław Godlewski, Marek Michałowski, Mariusz Polakowski,
HBRP nr 87, maj 2010
Pułapka przyspieszenia
Heike Bruch, Jochen I. Menges,
HBRP nr 93, listopad 2010
Teoria biznesu
Peter F. Drucker,
HBRP nr 81, listopad 2009
Zabij markę, zachowaj klienta
Nirmalya Kumar,
HBRP nr 13, marzec 2004
Autentyczne przywództwo
Gareth Jones, Rob Goffee,
HBRP nr 44, październik 2006
Rola prezesa w procesie transformacji modelu biznesowego
Vijay Govindarajan, Chris Trimble,
HBRP nr 106/107, grudzień-styczeń 2011
Sztuka efektywnego wydawania pieniędzy na marketing
Paweł Kubisiak, Jarosław Podsiadło, Marcin Okoński,
HBRP nr 127, wrzesień 2013