Harvard Business Review Polska

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Nie ma alternatywy dla zrównoważonego rozwoju. A jednak wiele przedsiębiorstw sądzi, że im więcej starań włożą w to, by stać się bardziej przyjazne dla środowiska, tym mocniej zaszkodzą własnej konkurencyjności. Poniosą większe koszty bez gwarancji natychmiastowych korzyści finansowych. Wystarczy porozmawiać odpowiednio długo z prezesami, zwłaszcza firm amerykańskich i europejskich, by dali oni upust swoim obawom: ograniczając szkodliwy wpływ działalności operacyjnej na środowisko i tworząc „zielone” produkty, stawiamy się w niekorzystnej sytuacji wobec rywali z krajów rozwijających się, którzy nie podlegają tym samym naciskom; nasi dostawcy nie zaopatrują nas w ekologiczne materiały i komponenty ani nie prowadzą przejrzystej polityki ekologicznej; ograniczenie szkodliwości naszych procesów produkcyjnych wymagałoby zakupu nowych urządzeń i wdrożenia nowych procesów, a klienci nie będą kupować droższych ekoproduktów, szczególnie podczas kryzysu. Dlatego właśnie większość menedżerów uważa działania na rzecz zrównoważonego rozwoju za element społecznej odpowiedzialności biznesu, który jest niespójny z normalnymi celami komercyjnymi firmy. W tej sytuacji trudno się dziwić, że walka o uratowanie naszej planety przeobraziła się w zażarte boje pomiędzy rządami a przedsiębiorstwami, przedsiębiorstwami a aktywistami ruchów konsumenckich, a niekiedy pomiędzy aktywistami ruchów konsumenckich a rządami...
Pełny artykuł zawiera: 34182 znaków
Przeczytaj streszczenie »

Biblioteka wiedzy Bibliteka wiedzy - oferta Bibliteka wiedzy - zaloguj się
Artykuł dostępny w wersji online
PrzejdŸź do sklepu
Autorzy
Ram Nidumolu jest założycielem i prezesem firmy InnovaStrat z Santa Cruz w Kalifornii, która pomaga firmom w projektowaniu i wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju i nowych modeli biznesowych.
C.K. Prahalad jest profesorem strategii korporacji w katedrze ufundowanej przez Paula i Ruth McCrackenów w Szkole Biznesu Uniwersytetu Michigan w Ann Arbor.
M.R. Rangaswami jest założycielem Corporate Eco Forum, globalnej organizacji skupiającej menedżerów wyższego szczebla, i współzałożycielem firmy Sand Hill Group z San Francisco, zajmującej się zarządzaniem strategicznym, inwestycjami i doradztwem.
Źródło
Harvard Business Review Polska nr 85, marzec 2010
Artykuł pochodzi z:
HBRP nr 85, marzec 2010 »

Artykuł numer: R0909E


Zawartość numeru HBRP »
Tagi powiązane z artykułem
Polecamy również:
Euro: bilans zysków i strat
Antoni Bielewicz,
HBRP nr 81, listopad 2009
Tanie innowacje
Scott L. Bettencourt, Lance A. Bettencourt,
HBRP nr 101/102, lipiec-sierpień 2011
Zwolnienia w firmie: kto odchodzi, a kto zostaje?
Paweł Dziechciarz,
HBRP nr 80, październik 2009
Przywództwo w dobie (permanentnego) kryzysu
Ronald A. Heifetz, Alexander Grashow, Marty Linsky,
HBRP nr 82-83, grudzień-styczeń 2009
Ekspansja międzynarodowa jako innowacja
Jarosław Dmowski,
HBRP nr 130-131, grudzień-styczeń 2013
Co robić z niezadowolonym klientem?
Witold B. Jankowski,
HBRP nr 37, marzec 2006
Strategia błękitnego oceanu
Renée Mauborgne, W. Chan Kim,
HBRP nr 29-30, lipiec-sierpień 2005
Liderzy o wyzwaniach przyszłości
Wojciech Inglot, Piotr Kardach, Wojciech Kostrzewa, Sławomir Lachowski,
HBRP nr 65/66, lipiec-sierpień 2008
Rozwijaj talenty tak, jakby zależała od tego przyszłość firmy
Laura Reeves, Rakesh Khurana, Jeffrey M. Cohn,
HBRP nr 57, listopad 2007
Podejmowanie decyzji: rozum czy emocje?
Gardiner Morse,
HBRP nr 53/54, lipiec-sierpień 2007
Ciemna strona przywództwa
Barbara Kellerman,
HBRP nr 22, grudzień 2004
Sztuka gry o najwyższą stawkę
Sławomir Petelicki,
HBRP nr 8, październik 2003
Trudno być firmą rzetelną, godną zaufania i etyczną
Richard Hornik, Alison Beard,
HBRP nr 111, maj 2012
Trzy najważniejsze umiejętności menedżera XXI wieku
Thomas H. Davenport, Andrew L. Molinsky, Bala Iyer, Cathy Davidson,
HBRP nr 120, luty 2013