Harvard Business Review Polska

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Nie ma alternatywy dla zrównoważonego rozwoju. A jednak wiele przedsiębiorstw sądzi, że im więcej starań włożą w to, by stać się bardziej przyjazne dla środowiska, tym mocniej zaszkodzą własnej konkurencyjności. Poniosą większe koszty bez gwarancji natychmiastowych korzyści finansowych. Wystarczy porozmawiać odpowiednio długo z prezesami, zwłaszcza firm amerykańskich i europejskich, by dali oni upust swoim obawom: ograniczając szkodliwy wpływ działalności operacyjnej na środowisko i tworząc „zielone” produkty, stawiamy się w niekorzystnej sytuacji wobec rywali z krajów rozwijających się, którzy nie podlegają tym samym naciskom; nasi dostawcy nie zaopatrują nas w ekologiczne materiały i komponenty ani nie prowadzą przejrzystej polityki ekologicznej; ograniczenie szkodliwości naszych procesów produkcyjnych wymagałoby zakupu nowych urządzeń i wdrożenia nowych procesów, a klienci nie będą kupować droższych ekoproduktów, szczególnie podczas kryzysu. Dlatego właśnie większość menedżerów uważa działania na rzecz zrównoważonego rozwoju za element społecznej odpowiedzialności biznesu, który jest niespójny z normalnymi celami komercyjnymi firmy. W tej sytuacji trudno się dziwić, że walka o uratowanie naszej planety przeobraziła się w zażarte boje pomiędzy rządami a przedsiębiorstwami, przedsiębiorstwami a aktywistami ruchów konsumenckich, a niekiedy pomiędzy aktywistami ruchów konsumenckich a rządami...
Pełny artykuł zawiera: 34182 znaków
Przeczytaj streszczenie »

Biblioteka wiedzy Bibliteka wiedzy - oferta Bibliteka wiedzy - zaloguj się
Artykuł dostępny w wersji online
PrzejdŸź do sklepu
Autorzy
Ram Nidumolu jest założycielem i prezesem firmy InnovaStrat z Santa Cruz w Kalifornii, która pomaga firmom w projektowaniu i wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju i nowych modeli biznesowych.
C.K. Prahalad jest profesorem strategii korporacji w katedrze ufundowanej przez Paula i Ruth McCrackenów w Szkole Biznesu Uniwersytetu Michigan w Ann Arbor.
M.R. Rangaswami jest założycielem Corporate Eco Forum, globalnej organizacji skupiającej menedżerów wyższego szczebla, i współzałożycielem firmy Sand Hill Group z San Francisco, zajmującej się zarządzaniem strategicznym, inwestycjami i doradztwem.
Źródło
Harvard Business Review Polska nr 85, marzec 2010
Artykuł pochodzi z:
HBRP nr 85, marzec 2010 »

Artykuł numer: R0909E


Zawartość numeru HBRP »
Tagi powiązane z artykułem
Polecamy również:
Pułapka zaufania
Roderick M. Kramer,
HBRP nr 89-90, lipiec-sierpień 2010
Konflikt czy współpraca, czyli wyzwania dla firm w branżach regulowanych
Piotr Woźny, Michał Szubski, Bogdan Pilch, Hubert Janiszewski,
HBRP nr 82-83, grudzień-styczeń 2009
Kiedy ujawnić osobiste informacje?
Paweł Kubisiak, Sylwia Gołuchowska,
HBRP nr 111, maj 2012
Liderzy o wyzwaniach przyszłości
Wojciech Inglot, Piotr Kardach, Wojciech Kostrzewa, Sławomir Lachowski,
HBRP nr 65/66, lipiec-sierpień 2008
Przestań rzucać sobie kłody pod nogi
Anne Morriss, Frances X. Frei, Robin J. Ely,
HBRP nr 109, marzec 2012
Nowa dynamika konkurencji
Michael D. Ryall,
HBRP nr 129, listopad 2013
Perspektywy rozwoju polskiego rynku nieruchomości
Katarzyna Dedo-Olędzka, Olga Kłosińska,
HBRP nr 59, styczeń 2008
Sztuka komentowania zachowań podwładnych
Jean-Franćois Manzoni,
HBRP nr 14, kwiecień 2004
Osiem sposobów na efektywną sprzedaż
Zbigniew Walkiewicz, Krzysztof Wiśniewski, Grzegorz Rogaliński, Marcin Piróg,
HBRP nr 46, grudzień 2006
Refleksje: John Cleese
HBRP nr 134, kwiecień 2014
Liderzy rodzą się w tyglu trudnych doświadczeń
Robert J. Thomas, Warren G. Bennis,
HBRP nr 22, grudzień 2004
Budowanie społeczności 2.0
Gerald C. Kane, Robert G. Fichman, John Glaser,
HBRP nr 82-83, grudzień-styczeń 2009