Harvard Business Review Polska




Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Nie ma alternatywy dla zrównoważonego rozwoju. A jednak wiele przedsiębiorstw sądzi, że im więcej starań włożą w to, by stać się bardziej przyjazne dla środowiska, tym mocniej zaszkodzą własnej konkurencyjności. Poniosą większe koszty bez gwarancji natychmiastowych korzyści finansowych. Wystarczy porozmawiać odpowiednio długo z prezesami, zwłaszcza firm amerykańskich i europejskich, by dali oni upust swoim obawom: ograniczając szkodliwy wpływ działalności operacyjnej na środowisko i tworząc „zielone” produkty, stawiamy się w niekorzystnej sytuacji wobec rywali z krajów rozwijających się, którzy nie podlegają tym samym naciskom; nasi dostawcy nie zaopatrują nas w ekologiczne materiały i komponenty ani nie prowadzą przejrzystej polityki ekologicznej; ograniczenie szkodliwości naszych procesów produkcyjnych wymagałoby zakupu nowych urządzeń i wdrożenia nowych procesów, a klienci nie będą kupować droższych ekoproduktów, szczególnie podczas kryzysu. Dlatego właśnie większość menedżerów uważa działania na rzecz zrównoważonego rozwoju za element społecznej odpowiedzialności biznesu, który jest niespójny z normalnymi celami komercyjnymi firmy. W tej sytuacji trudno się dziwić, że walka o uratowanie naszej planety przeobraziła się w zażarte boje pomiędzy rządami a przedsiębiorstwami, przedsiębiorstwami a aktywistami ruchów konsumenckich, a niekiedy pomiędzy aktywistami ruchów konsumenckich a rządami...
Pełny artykuł zawiera: 34182 znaków
Przeczytaj streszczenie »

Biblioteka wiedzy Bibliteka wiedzy - oferta Bibliteka wiedzy - zaloguj się
Artykuł dostępny w wersji online
PrzejdŸź do sklepu
Autorzy
Ram Nidumolu jest założycielem i prezesem firmy InnovaStrat z Santa Cruz w Kalifornii, która pomaga firmom w projektowaniu i wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju i nowych modeli biznesowych.
C.K. Prahalad jest profesorem strategii korporacji w katedrze ufundowanej przez Paula i Ruth McCrackenów w Szkole Biznesu Uniwersytetu Michigan w Ann Arbor.
M.R. Rangaswami jest założycielem Corporate Eco Forum, globalnej organizacji skupiającej menedżerów wyższego szczebla, i współzałożycielem firmy Sand Hill Group z San Francisco, zajmującej się zarządzaniem strategicznym, inwestycjami i doradztwem.
Źródło
Harvard Business Review Polska nr 85, marzec 2010
Artykuł pochodzi z:
HBRP nr 85, marzec 2010 »

Artykuł numer: R0909E


Zawartość numeru HBRP »
Tagi powiązane z artykułem
Polecamy również:
Poradnik przetrwania dla liderów
Ronald A. Heifetz, Marty Linsky,
HBRP nr 124, czerwiec 2013
Gdy jeden model biznesowy nie wystarcza
Jorge Tarziján, Ramon Casadesus-Masanell,
HBRP nr 113/114, lipiec-sierpień 2012
Gdy lider staje się barierą w rozwoju firmy
Krzysztof Pawłowski,
HBRP nr 26, kwiecień 2005
Nadejście społeczeństwa organizacji
Peter F. Drucker,
HBRP nr 82-83, grudzień-styczeń 2009
Kłopoty z wyznaczeniem ceny
Witold B. Jankowski,
HBRP nr 33, listopad 2005
Przywództwo oparte na autentyczności
Peter Sims, Andrew N. McLean, Diana Mayer, Bill George,
HBRP nr 58, grudzień 2007
Sztuka gry o najwyższą stawkę
Sławomir Petelicki,
HBRP nr 8, październik 2003
Przywództwo w biznesie a sprawa polska
Janusz Grzelak, Witold B. Jankowski, Mik Kuczkiewicz, Jan Wejchert,
HBRP nr 22, grudzień 2004
Jaka jest twoja historia?
Kent Lineback, Herminia Ibarra,
HBRP nr 58, grudzień 2007
Schyłek tradycyjnej ekonomii
Dan Ariely,
HBRP nr 82-83, grudzień-styczeń 2009
Poprawić obsługę klienta i jednocześnie zwiększyć zyski
Maciej Pogoda, Jeffrey F. Rayport, Małgorzata Przebindowska, Bogumił Kamiński,
HBRP nr 84, luty 2010