Harvard Business Review Polska

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Nie ma alternatywy dla zrównoważonego rozwoju. A jednak wiele przedsiębiorstw sądzi, że im więcej starań włożą w to, by stać się bardziej przyjazne dla środowiska, tym mocniej zaszkodzą własnej konkurencyjności. Poniosą większe koszty bez gwarancji natychmiastowych korzyści finansowych. Wystarczy porozmawiać odpowiednio długo z prezesami, zwłaszcza firm amerykańskich i europejskich, by dali oni upust swoim obawom: ograniczając szkodliwy wpływ działalności operacyjnej na środowisko i tworząc „zielone” produkty, stawiamy się w niekorzystnej sytuacji wobec rywali z krajów rozwijających się, którzy nie podlegają tym samym naciskom; nasi dostawcy nie zaopatrują nas w ekologiczne materiały i komponenty ani nie prowadzą przejrzystej polityki ekologicznej; ograniczenie szkodliwości naszych procesów produkcyjnych wymagałoby zakupu nowych urządzeń i wdrożenia nowych procesów, a klienci nie będą kupować droższych ekoproduktów, szczególnie podczas kryzysu. Dlatego właśnie większość menedżerów uważa działania na rzecz zrównoważonego rozwoju za element społecznej odpowiedzialności biznesu, który jest niespójny z normalnymi celami komercyjnymi firmy. W tej sytuacji trudno się dziwić, że walka o uratowanie naszej planety przeobraziła się w zażarte boje pomiędzy rządami a przedsiębiorstwami, przedsiębiorstwami a aktywistami ruchów konsumenckich, a niekiedy pomiędzy aktywistami ruchów konsumenckich a rządami...
Pełny artykuł zawiera: 34182 znaków
Przeczytaj streszczenie »

Biblioteka wiedzy
Artykuł dostępny w wersji online
PrzejdŸź do sklepu
Autorzy
Ram Nidumolu jest założycielem i prezesem firmy InnovaStrat z Santa Cruz w Kalifornii, która pomaga firmom w projektowaniu i wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju i nowych modeli biznesowych.
C.K. Prahalad jest profesorem strategii korporacji w katedrze ufundowanej przez Paula i Ruth McCrackenów w Szkole Biznesu Uniwersytetu Michigan w Ann Arbor.
M.R. Rangaswami jest założycielem Corporate Eco Forum, globalnej organizacji skupiającej menedżerów wyższego szczebla, i współzałożycielem firmy Sand Hill Group z San Francisco, zajmującej się zarządzaniem strategicznym, inwestycjami i doradztwem.
Źródło
Harvard Business Review Polska nr 85, marzec 2010
Artykuł pochodzi z:
HBRP nr 85, marzec 2010 »

Artykuł numer: R0909E


Zawartość numeru HBRP »
Tagi powiązane z artykułem
Polecamy również:
Bliżej klienta – nowe trendy w marketingu bezpośrednim
Witold B. Jankowski, Konrad Kobylecki, Antoine Kolendowski, Grzegorz Rawicz-Mańkowski,
HBRP nr 59, styczeń 2008
Kłopoty z wyznaczeniem ceny
Witold B. Jankowski,
HBRP nr 33, listopad 2005
Kolejna rewolucja na drodze do wyższej wydajności
Jack Calhoun, Ric Merrifield, Dennis Stevens,
HBRP nr 72, luty 2009
Motywacja pracowników: nowy, skuteczny model
Boris Groysberg, Linda-Eling Lee, Nitin Nohria,
HBRP nr 65/66, lipiec-sierpień 2008
Firma kreująca wiedzę
Ikujiro Nonaka,
HBRP nr 62, kwiecień 2008
Nowe zasady konkurencji w systemie opieki zdrowotnej
Elizabeth Olmstead Teisberg, Michael E. Porter,
HBRP nr 32, październik 2005
Jak uwolnić potencjał rynków wiejskich
Mamta Kapur, Niraj Dawar, Simone Ahuja,
HBRP nr 146, kwiecień 2015
Szef firmy: drugi akt dramatu
David A. Nadler,
HBRP nr 53/54, lipiec-sierpień 2007
Potraktuj krytykę jako formę coachingu
Sheila Heen, Daniel B. Stone,
HBRP nr 144, luty 2015
Strategiczne przywództwo:niezbędne umiejętności
Steve Krupp, Paul J.H. Schoemaker, Samantha Howland,
HBRP nr 129, listopad 2013
Nowa koncepcja zarządzania ryzykiem
Robert E. Kaplan, Anette Mikes,
HBRP nr 121, marzec 2013
Co dziś motywuje polskich menedżerów?
Marek Różycki, Tomasz Kaźmierowski, Witold B. Jankowski, Mik Kuczkiewicz,
HBRP nr 41/42, lipiec-sierpień 2006
Jak zaplanować i wyposażyć biuro, by dobrze odpowiadało potrzebom firmy
Olga Kłosińska, Krzysztof Piątek,
HBRP nr 62, kwiecień 2008
Cztery filary firmy usługowej
Frances X. Frei,
HBRP nr 68, październik 2008