Harvard Business Review Polska

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Nie ma alternatywy dla zrównoważonego rozwoju. A jednak wiele przedsiębiorstw sądzi, że im więcej starań włożą w to, by stać się bardziej przyjazne dla środowiska, tym mocniej zaszkodzą własnej konkurencyjności. Poniosą większe koszty bez gwarancji natychmiastowych korzyści finansowych. Wystarczy porozmawiać odpowiednio długo z prezesami, zwłaszcza firm amerykańskich i europejskich, by dali oni upust swoim obawom: ograniczając szkodliwy wpływ działalności operacyjnej na środowisko i tworząc „zielone” produkty, stawiamy się w niekorzystnej sytuacji wobec rywali z krajów rozwijających się, którzy nie podlegają tym samym naciskom; nasi dostawcy nie zaopatrują nas w ekologiczne materiały i komponenty ani nie prowadzą przejrzystej polityki ekologicznej; ograniczenie szkodliwości naszych procesów produkcyjnych wymagałoby zakupu nowych urządzeń i wdrożenia nowych procesów, a klienci nie będą kupować droższych ekoproduktów, szczególnie podczas kryzysu. Dlatego właśnie większość menedżerów uważa działania na rzecz zrównoważonego rozwoju za element społecznej odpowiedzialności biznesu, który jest niespójny z normalnymi celami komercyjnymi firmy. W tej sytuacji trudno się dziwić, że walka o uratowanie naszej planety przeobraziła się w zażarte boje pomiędzy rządami a przedsiębiorstwami, przedsiębiorstwami a aktywistami ruchów konsumenckich, a niekiedy pomiędzy aktywistami ruchów konsumenckich a rządami...
Pełny artykuł zawiera: 34182 znaków
Przeczytaj streszczenie »

Biblioteka wiedzy
Artykuł dostępny w wersji online
PrzejdŸź do sklepu
Autorzy
Ram Nidumolu jest założycielem i prezesem firmy InnovaStrat z Santa Cruz w Kalifornii, która pomaga firmom w projektowaniu i wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju i nowych modeli biznesowych.
C.K. Prahalad jest profesorem strategii korporacji w katedrze ufundowanej przez Paula i Ruth McCrackenów w Szkole Biznesu Uniwersytetu Michigan w Ann Arbor.
M.R. Rangaswami jest założycielem Corporate Eco Forum, globalnej organizacji skupiającej menedżerów wyższego szczebla, i współzałożycielem firmy Sand Hill Group z San Francisco, zajmującej się zarządzaniem strategicznym, inwestycjami i doradztwem.
Źródło
Harvard Business Review Polska nr 85, marzec 2010
Artykuł pochodzi z:
HBRP nr 85, marzec 2010 »

Artykuł numer: R0909E


Zawartość numeru HBRP »
Tagi powiązane z artykułem
Polecamy również:
Kto naprawdę decyduje o zakupie?
Thomas V. Bonoma,
HBRP nr 46, grudzień 2006
Dlaczego w firmie potrzebni są asystenci
Melba J. Duncan,
HBRP nr 104, październik 2011
Jak osiągnąć przełom w negocjacjach
Deborah M. Kolb, Judith Williams,
HBRP nr 5, lipiec 2003
Frugo: reaktywacja marki na Facebooku
Paweł Kubisiak, Wiesław Włodarski,
HBRP nr 111, maj 2012
Czy nasza firma potrzebuje modelu kompetencji?
Magdalena Dziekańska,
HBRP nr 88, czerwiec 2010
Poprawić obsługę klienta i jednocześnie zwiększyć zyski
Maciej Pogoda, Jeffrey F. Rayport, Małgorzata Przebindowska, Bogumił Kamiński,
HBRP nr 84, luty 2010
Pochwała uścisku dłoni
Dan Ariely,
HBRP nr 109, marzec 2012
Ekspansja międzynarodowa jako innowacja
Jarosław Dmowski,
HBRP nr 130-131, grudzień-styczeń 2013
Co czyni człowieka dobrym sprzedawcą?
David Mayer, Herbert M. Greenberg,
HBRP nr 60, luty 2008