Harvard Business Review Polska

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Nie ma alternatywy dla zrównoważonego rozwoju. A jednak wiele przedsiębiorstw sądzi, że im więcej starań włożą w to, by stać się bardziej przyjazne dla środowiska, tym mocniej zaszkodzą własnej konkurencyjności. Poniosą większe koszty bez gwarancji natychmiastowych korzyści finansowych. Wystarczy porozmawiać odpowiednio długo z prezesami, zwłaszcza firm amerykańskich i europejskich, by dali oni upust swoim obawom: ograniczając szkodliwy wpływ działalności operacyjnej na środowisko i tworząc „zielone” produkty, stawiamy się w niekorzystnej sytuacji wobec rywali z krajów rozwijających się, którzy nie podlegają tym samym naciskom; nasi dostawcy nie zaopatrują nas w ekologiczne materiały i komponenty ani nie prowadzą przejrzystej polityki ekologicznej; ograniczenie szkodliwości naszych procesów produkcyjnych wymagałoby zakupu nowych urządzeń i wdrożenia nowych procesów, a klienci nie będą kupować droższych ekoproduktów, szczególnie podczas kryzysu. Dlatego właśnie większość menedżerów uważa działania na rzecz zrównoważonego rozwoju za element społecznej odpowiedzialności biznesu, który jest niespójny z normalnymi celami komercyjnymi firmy. W tej sytuacji trudno się dziwić, że walka o uratowanie naszej planety przeobraziła się w zażarte boje pomiędzy rządami a przedsiębiorstwami, przedsiębiorstwami a aktywistami ruchów konsumenckich, a niekiedy pomiędzy aktywistami ruchów konsumenckich a rządami...
Pełny artykuł zawiera: 34182 znaków
Przeczytaj streszczenie »

Biblioteka wiedzy
Artykuł dostępny w wersji online
PrzejdŸź do sklepu
Autorzy
Ram Nidumolu jest założycielem i prezesem firmy InnovaStrat z Santa Cruz w Kalifornii, która pomaga firmom w projektowaniu i wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju i nowych modeli biznesowych.
C.K. Prahalad jest profesorem strategii korporacji w katedrze ufundowanej przez Paula i Ruth McCrackenów w Szkole Biznesu Uniwersytetu Michigan w Ann Arbor.
M.R. Rangaswami jest założycielem Corporate Eco Forum, globalnej organizacji skupiającej menedżerów wyższego szczebla, i współzałożycielem firmy Sand Hill Group z San Francisco, zajmującej się zarządzaniem strategicznym, inwestycjami i doradztwem.
Źródło
Harvard Business Review Polska nr 85, marzec 2010
Artykuł pochodzi z:
HBRP nr 85, marzec 2010 »

Artykuł numer: R0909E


Zawartość numeru HBRP »
Tagi powiązane z artykułem
Polecamy również:
Teoria biznesu
Peter F. Drucker,
HBRP nr 81, listopad 2009
Strategia błękitnego oceanu
Renée Mauborgne, W. Chan Kim,
HBRP nr 29-30, lipiec-sierpień 2005
Zarządzanie przez czyje cele?
Harry Levinson,
HBRP nr 13, marzec 2004
Kryzys wzrostu i jak go pokonać
Richard Wise, Adrian J. Slywotzky,
HBRP nr 1, marzec 2003
Chroniczne kłopoty z czasem
Steven Berglas,
HBRP nr 27, maj 2005
Jak wykształcić w firmie zdolność do ciągłego doskonalenia się
Bartłomiej Dwojak, Jarosław Orlikowski, Marek Młyniec, Piotr Alicki,
HBRP nr 123, maj 2013
Zarządzaj swoją energią, a nie czasem
Tony Schwartz,
HBRP nr 58, grudzień 2007
Bądź autentycznym mówcą
Nick Morgan,
HBRP nr 85, marzec 2010
Mój rynek ulega nasyceniu. Co robić?
Witold B. Jankowski,
HBRP nr 28, czerwiec 2005
Innowatorzy zarządzania: kim są i co mogą zrobić dla twojej firmy
H. James Wilson, Laurence Prusak, Thomas H. Davenport,
HBRP nr 47, styczeń 2007
Bliżej klienta – nowe trendy w marketingu bezpośrednim
Witold B. Jankowski, Konrad Kobylecki, Antoine Kolendowski, Grzegorz Rawicz-Mańkowski,
HBRP nr 59, styczeń 2008
Jak naprawdę funkcjonuje firma zarządzana procesowo
Steven Stanton, Michael Hammer,
HBRP nr 5, lipiec 2003
Tomasz Bagiński
Piotr Gozdowski,
HBRP nr 118/119, grudzień-styczeń 2012
Paradoks fuzji: perfekcjoniści niemile widziani
Jarosław Romaniuk,
HBRP nr 23, styczeń 2005