Harvard Business Review Polska




Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Nie ma alternatywy dla zrównoważonego rozwoju. A jednak wiele przedsiębiorstw sądzi, że im więcej starań włożą w to, by stać się bardziej przyjazne dla środowiska, tym mocniej zaszkodzą własnej konkurencyjności. Poniosą większe koszty bez gwarancji natychmiastowych korzyści finansowych. Wystarczy porozmawiać odpowiednio długo z prezesami, zwłaszcza firm amerykańskich i europejskich, by dali oni upust swoim obawom: ograniczając szkodliwy wpływ działalności operacyjnej na środowisko i tworząc „zielone” produkty, stawiamy się w niekorzystnej sytuacji wobec rywali z krajów rozwijających się, którzy nie podlegają tym samym naciskom; nasi dostawcy nie zaopatrują nas w ekologiczne materiały i komponenty ani nie prowadzą przejrzystej polityki ekologicznej; ograniczenie szkodliwości naszych procesów produkcyjnych wymagałoby zakupu nowych urządzeń i wdrożenia nowych procesów, a klienci nie będą kupować droższych ekoproduktów, szczególnie podczas kryzysu. Dlatego właśnie większość menedżerów uważa działania na rzecz zrównoważonego rozwoju za element społecznej odpowiedzialności biznesu, który jest niespójny z normalnymi celami komercyjnymi firmy. W tej sytuacji trudno się dziwić, że walka o uratowanie naszej planety przeobraziła się w zażarte boje pomiędzy rządami a przedsiębiorstwami, przedsiębiorstwami a aktywistami ruchów konsumenckich, a niekiedy pomiędzy aktywistami ruchów konsumenckich a rządami...
Pełny artykuł zawiera: 34182 znaków
Przeczytaj streszczenie »

Biblioteka wiedzy Bibliteka wiedzy - oferta Bibliteka wiedzy - zaloguj się
Artykuł dostępny w wersji online
PrzejdŸź do sklepu
Autorzy
Ram Nidumolu jest założycielem i prezesem firmy InnovaStrat z Santa Cruz w Kalifornii, która pomaga firmom w projektowaniu i wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju i nowych modeli biznesowych.
C.K. Prahalad jest profesorem strategii korporacji w katedrze ufundowanej przez Paula i Ruth McCrackenów w Szkole Biznesu Uniwersytetu Michigan w Ann Arbor.
M.R. Rangaswami jest założycielem Corporate Eco Forum, globalnej organizacji skupiającej menedżerów wyższego szczebla, i współzałożycielem firmy Sand Hill Group z San Francisco, zajmującej się zarządzaniem strategicznym, inwestycjami i doradztwem.
Źródło
Harvard Business Review Polska nr 85, marzec 2010
Artykuł pochodzi z:
HBRP nr 85, marzec 2010 »

Artykuł numer: R0909E


Zawartość numeru HBRP »
Tagi powiązane z artykułem
Polecamy również:
Spędź jeden dzień, uczestnicząc w życiu swoich klientów
Frederick D. Sturdivant, Francis J. Gouillart,
HBRP nr 34, grudzień 2005
Złote runo innowatorów
C.K. Prahalad, R. A. Mashelkar,
HBRP nr 108, luty 2012
Fama to dobra reklama
Renée Dye,
HBRP nr 5, lipiec 2003
Lista śmiałych pomysłów na rozwiązanie ogólnoświatowych problemów
Bruno S. Frey, Robert J. Shiller, Margit Osterloh, Enric Sala,
HBRP nr 108, luty 2012
Dlaczego programy transformacyjne nie wywołują postulowanych zmian
Bert Spector, Russell A. Eisenstat, Michael Beer,
HBRP nr 106/107, grudzień-styczeń 2011
Fuzje i przejęcia: bilet do raju czy gwóźdź do trumny?
Duleep Aluwihare, Zbigniew Bąk, Jacek Chwedoruk, Witold B. Jankowski,
HBRP nr 29-30, lipiec-sierpień 2005
Zarządzanie zespołami wielokulturowymi
Jeanne Brett, Kristin Behfar, Mary C. Kern,
HBRP nr 84, luty 2010
Wyjdź poza ramy obecnych rynków: strategie ponadprzeciętnego wzrostu firmy
Ian C. MacMillan, Rita Gunther McGrath,
HBRP nr 29-30, lipiec-sierpień 2005
Najważniejsze słowo
Robert A. Eckert,
HBRP nr 133, marzec 2014
Zbyt wysoka poprzeczka?
Andrzej Maciejewski, Robert Nowakowski,
HBRP nr 91, wrzesień 2010