Harvard Business Review Polska

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Nie ma alternatywy dla zrównoważonego rozwoju. A jednak wiele przedsiębiorstw sądzi, że im więcej starań włożą w to, by stać się bardziej przyjazne dla środowiska, tym mocniej zaszkodzą własnej konkurencyjności. Poniosą większe koszty bez gwarancji natychmiastowych korzyści finansowych. Wystarczy porozmawiać odpowiednio długo z prezesami, zwłaszcza firm amerykańskich i europejskich, by dali oni upust swoim obawom: ograniczając szkodliwy wpływ działalności operacyjnej na środowisko i tworząc „zielone” produkty, stawiamy się w niekorzystnej sytuacji wobec rywali z krajów rozwijających się, którzy nie podlegają tym samym naciskom; nasi dostawcy nie zaopatrują nas w ekologiczne materiały i komponenty ani nie prowadzą przejrzystej polityki ekologicznej; ograniczenie szkodliwości naszych procesów produkcyjnych wymagałoby zakupu nowych urządzeń i wdrożenia nowych procesów, a klienci nie będą kupować droższych ekoproduktów, szczególnie podczas kryzysu. Dlatego właśnie większość menedżerów uważa działania na rzecz zrównoważonego rozwoju za element społecznej odpowiedzialności biznesu, który jest niespójny z normalnymi celami komercyjnymi firmy. W tej sytuacji trudno się dziwić, że walka o uratowanie naszej planety przeobraziła się w zażarte boje pomiędzy rządami a przedsiębiorstwami, przedsiębiorstwami a aktywistami ruchów konsumenckich, a niekiedy pomiędzy aktywistami ruchów konsumenckich a rządami...
Pełny artykuł zawiera: 34182 znaków
Przeczytaj streszczenie »

Biblioteka wiedzy Bibliteka wiedzy - oferta Bibliteka wiedzy - zaloguj się
Artykuł dostępny w wersji online
PrzejdŸź do sklepu
Autorzy
Ram Nidumolu jest założycielem i prezesem firmy InnovaStrat z Santa Cruz w Kalifornii, która pomaga firmom w projektowaniu i wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju i nowych modeli biznesowych.
C.K. Prahalad jest profesorem strategii korporacji w katedrze ufundowanej przez Paula i Ruth McCrackenów w Szkole Biznesu Uniwersytetu Michigan w Ann Arbor.
M.R. Rangaswami jest założycielem Corporate Eco Forum, globalnej organizacji skupiającej menedżerów wyższego szczebla, i współzałożycielem firmy Sand Hill Group z San Francisco, zajmującej się zarządzaniem strategicznym, inwestycjami i doradztwem.
Źródło
Harvard Business Review Polska nr 85, marzec 2010
Artykuł pochodzi z:
HBRP nr 85, marzec 2010 »

Artykuł numer: R0909E


Zawartość numeru HBRP »
Tagi powiązane z artykułem
Polecamy również:
Nóż w plecy
Julia Kirby,
HBRP nr 20, październik 2004
Chwile prawdy: Menedżerowie z całego świata mówią o wyzwaniach, które ukształtowały ich jako liderów.
Alexander B. Cummings, Arthur Gensler, Franz Humer, Gary Jackson,
HBRP nr 53/54, lipiec-sierpień 2007
Inwestycje dla spokojnych i ryzykantów
Andrzej Łokaj,
HBRP nr 22, grudzień 2004
Motywacja niejedno ma imię
Dariusz Kraszewski, Renata Czajkowska, Grzegorz Dobranowski, Edyta Kurek,
HBRP nr 41/42, lipiec-sierpień 2006
Atak szantażystów. Zapłacić okup czy walczyć?
Zofia Leśniewska, Kamil Pszczółkowski,
HBRP nr 86, kwiecień 2010
Fuzje, które przetrwają
Rosabeth Moss Kanter,
HBRP nr 88, czerwiec 2010
Sekrety psychologii sprzedawców
Diane L. Coutu, Clotaire Rapaille,
HBRP nr 46, grudzień 2006
Doświadczenia klientów w prawdziwym świetle
Alex Rawson, Ewan Duncan, Conor Jones,
HBRP nr 134, kwiecień 2014
Koszty dominacji Wall Street
Gautam Mukunda,
HBRP nr 139, wrzesień 2014
Ustąpić z funkcji prezesa
Jeffrey Hollender,
HBRP nr 88, czerwiec 2010
Jak starymi metodami podbijać nowe rynki
Mauro F. Guillén, Esteban García-Canal,
HBRP nr 99, maj 2011
Twarde aspekty zarządzania zmianą
Alan Jackson, Perry Keenan, Harold L. Sirkin,
HBRP nr 79, wrzesień 2009
Działanie jako strategia
Mauro F. Guillén, Esteban García-Canal,
HBRP nr 130-131, grudzień-styczeń 2013
Katalizatorzy innowacyjności
Roger L. Martin,
HBRP nr 101/102, lipiec-sierpień 2011