Harvard Business Review Polska

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Nie ma alternatywy dla zrównoważonego rozwoju. A jednak wiele przedsiębiorstw sądzi, że im więcej starań włożą w to, by stać się bardziej przyjazne dla środowiska, tym mocniej zaszkodzą własnej konkurencyjności. Poniosą większe koszty bez gwarancji natychmiastowych korzyści finansowych. Wystarczy porozmawiać odpowiednio długo z prezesami, zwłaszcza firm amerykańskich i europejskich, by dali oni upust swoim obawom: ograniczając szkodliwy wpływ działalności operacyjnej na środowisko i tworząc „zielone” produkty, stawiamy się w niekorzystnej sytuacji wobec rywali z krajów rozwijających się, którzy nie podlegają tym samym naciskom; nasi dostawcy nie zaopatrują nas w ekologiczne materiały i komponenty ani nie prowadzą przejrzystej polityki ekologicznej; ograniczenie szkodliwości naszych procesów produkcyjnych wymagałoby zakupu nowych urządzeń i wdrożenia nowych procesów, a klienci nie będą kupować droższych ekoproduktów, szczególnie podczas kryzysu. Dlatego właśnie większość menedżerów uważa działania na rzecz zrównoważonego rozwoju za element społecznej odpowiedzialności biznesu, który jest niespójny z normalnymi celami komercyjnymi firmy. W tej sytuacji trudno się dziwić, że walka o uratowanie naszej planety przeobraziła się w zażarte boje pomiędzy rządami a przedsiębiorstwami, przedsiębiorstwami a aktywistami ruchów konsumenckich, a niekiedy pomiędzy aktywistami ruchów konsumenckich a rządami...
Pełny artykuł zawiera: 34182 znaków
Przeczytaj streszczenie »

Biblioteka wiedzy Bibliteka wiedzy - oferta Bibliteka wiedzy - zaloguj się
Artykuł dostępny w wersji online
PrzejdŸź do sklepu
Autorzy
Ram Nidumolu jest założycielem i prezesem firmy InnovaStrat z Santa Cruz w Kalifornii, która pomaga firmom w projektowaniu i wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju i nowych modeli biznesowych.
C.K. Prahalad jest profesorem strategii korporacji w katedrze ufundowanej przez Paula i Ruth McCrackenów w Szkole Biznesu Uniwersytetu Michigan w Ann Arbor.
M.R. Rangaswami jest założycielem Corporate Eco Forum, globalnej organizacji skupiającej menedżerów wyższego szczebla, i współzałożycielem firmy Sand Hill Group z San Francisco, zajmującej się zarządzaniem strategicznym, inwestycjami i doradztwem.
Źródło
Harvard Business Review Polska nr 85, marzec 2010
Artykuł pochodzi z:
HBRP nr 85, marzec 2010 »

Artykuł numer: R0909E


Zawartość numeru HBRP »
Tagi powiązane z artykułem
Polecamy również:
Luksus dla mas
Neil Fiske, Michael J. Silverstein,
HBRP nr 21, listopad 2004
Olivier Sacks
Olivier Sacks,
HBRP nr 97, marzec 2011
Skąd się biorą cenne rady
Irena Eris, Earl G. Graves, Liz Lange, Shelly Lazarus,
HBRP nr 58, grudzień 2007
Marketingowa krótkowzroczność
Theodore Levitt,
HBRP nr 47, styczeń 2007
Smok o trzech głowach,czyli grupowe przywództwo
Sunil Sreenivasan, Philip King, Sławomir S. Sikora,
HBRP nr 22, grudzień 2004
Czy istnieje alternatywa dla rywalizacji cenowej?
Anna Rosłoniec, Branko Zibret, Sergiusz Prokurat, Jarosław Podsiadło,
HBRP nr 121, marzec 2013
Jak walczyć mądrze, z pożytkiem dla firmy
Saj-nicole A. Joni, Damon Beyer,
HBRP nr 92, październik 2010
Liderzy o wyzwaniach przyszłości
Wojciech Inglot, Piotr Kardach, Wojciech Kostrzewa, Sławomir Lachowski,
HBRP nr 65/66, lipiec-sierpień 2008
Lekcje przywództwa
Brunon Bartkiewicz, Dariusz Chwiejczak, Zbigniew Grycan, Olga Grygier-Siddons,
HBRP nr 77/78, lipiec-sierpień 2009
Skuteczne narzędzia podnoszące bezpieczeństwo firmy
Katarzyna Dedo-Olędzka,
HBRP nr 56, październik 2007
Jak przyciągnąć klienta i nie wpaść w pułapkę niskich cen?
Radosław Przybył, Damian Zapłata,
HBRP nr 35, styczeń 2006
Zarządzanie aliansami przy użyciu strategicznej karty wyników
Robert S. Kaplan, David P. Norton, Bjarne Rugelsjoen,
HBRP nr 100, czerwiec 2011
Jak w stu procentach zrealizować swój potencjał
Robert S. Kaplan,
HBRP nr 65/66, lipiec-sierpień 2008
Budowanie inteligencji cenowej
Grzegorz Świętek, Richard Zinoecker, Tomasz Nowak,
HBRP nr 108, luty 2012
Tworzenie innowacji z myślą o kliencie
Ian C. MacMillan, Larry Selden,
HBRP nr 43, wrzesień 2006