Harvard Business Review Polska

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Nie ma alternatywy dla zrównoważonego rozwoju. A jednak wiele przedsiębiorstw sądzi, że im więcej starań włożą w to, by stać się bardziej przyjazne dla środowiska, tym mocniej zaszkodzą własnej konkurencyjności. Poniosą większe koszty bez gwarancji natychmiastowych korzyści finansowych. Wystarczy porozmawiać odpowiednio długo z prezesami, zwłaszcza firm amerykańskich i europejskich, by dali oni upust swoim obawom: ograniczając szkodliwy wpływ działalności operacyjnej na środowisko i tworząc „zielone” produkty, stawiamy się w niekorzystnej sytuacji wobec rywali z krajów rozwijających się, którzy nie podlegają tym samym naciskom; nasi dostawcy nie zaopatrują nas w ekologiczne materiały i komponenty ani nie prowadzą przejrzystej polityki ekologicznej; ograniczenie szkodliwości naszych procesów produkcyjnych wymagałoby zakupu nowych urządzeń i wdrożenia nowych procesów, a klienci nie będą kupować droższych ekoproduktów, szczególnie podczas kryzysu. Dlatego właśnie większość menedżerów uważa działania na rzecz zrównoważonego rozwoju za element społecznej odpowiedzialności biznesu, który jest niespójny z normalnymi celami komercyjnymi firmy. W tej sytuacji trudno się dziwić, że walka o uratowanie naszej planety przeobraziła się w zażarte boje pomiędzy rządami a przedsiębiorstwami, przedsiębiorstwami a aktywistami ruchów konsumenckich, a niekiedy pomiędzy aktywistami ruchów konsumenckich a rządami...
Pełny artykuł zawiera: 34182 znaków
Przeczytaj streszczenie »

Biblioteka wiedzy
Artykuł dostępny w wersji online
PrzejdŸź do sklepu
Autorzy
Ram Nidumolu jest założycielem i prezesem firmy InnovaStrat z Santa Cruz w Kalifornii, która pomaga firmom w projektowaniu i wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju i nowych modeli biznesowych.
C.K. Prahalad jest profesorem strategii korporacji w katedrze ufundowanej przez Paula i Ruth McCrackenów w Szkole Biznesu Uniwersytetu Michigan w Ann Arbor.
M.R. Rangaswami jest założycielem Corporate Eco Forum, globalnej organizacji skupiającej menedżerów wyższego szczebla, i współzałożycielem firmy Sand Hill Group z San Francisco, zajmującej się zarządzaniem strategicznym, inwestycjami i doradztwem.
Źródło
Harvard Business Review Polska nr 85, marzec 2010
Artykuł pochodzi z:
HBRP nr 85, marzec 2010 »

Artykuł numer: R0909E


Zawartość numeru HBRP »
Tagi powiązane z artykułem
Polecamy również:
Jak łączyć produkty z usługami: praktyczny przewodnik
Venkatesh Shankar, Leonard L. Berry, Thomas Dotzel,
HBRP nr 94/95, grudzień-styczeń 2011
Bliżej klienta – nowe trendy w marketingu bezpośrednim
Witold B. Jankowski, Konrad Kobylecki, Antoine Kolendowski, Grzegorz Rawicz-Mańkowski,
HBRP nr 59, styczeń 2008
Wyszukiwanie i szkolenie przełomowych innowatorów
Jeffrey Cohn, Jon R. Katzenbach, Gus Vlak,
HBRP nr 91, wrzesień 2010
Polskie marki a Unia Europejska
Wally Olins,
HBRP nr 17, lipiec 2004
Co właściwie robią przywódcy?
John P. Kotter,
HBRP nr 28, czerwiec 2005
Przełomowe doświadczenia: liderzy mówią o ważnych momentach w ich życiu i ludziach, którzy mieli na nich wpływ
Duleep Aluwihare, Andrzej Blikle, Henryka Bochniarz, Piotr Czarnecki,
HBRP nr 22, grudzień 2004
Ai Weiwei
Brook Larmer,
HBRP nr 115, wrzesień 2012
Czy ryzyko można ujarzmić?
Mariusz Smolarkiewicz, Witold B. Jankowski, Marcin Herra, Dariusz Cypcer,
HBRP nr 89-90, lipiec-sierpień 2010
Dylemat założyciela firmy
Noam Wasserman,
HBRP nr 63, maj 2008
Kreatywność a rola lidera
Teresa Amabile, Mukti Khaire,
HBRP nr 96, luty 2011
Zyskaj jak najwięcej na wszystkich swoich klientach
V. Kumar, Werner Reinartz, Jacquelyn S. Thomas,
HBRP nr 20, październik 2004
Nie dla mięczaków: czyli jak ostro grać, by wygrywać
Rob Lachenauer, George Stalk Jr.,
HBRP nr 16, czerwiec 2004
Kareem Abdul-Jabbar
Alison Beard,
HBRP nr 112, czerwiec 2012