Harvard Business Review Polska

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Nie ma alternatywy dla zrównoważonego rozwoju. A jednak wiele przedsiębiorstw sądzi, że im więcej starań włożą w to, by stać się bardziej przyjazne dla środowiska, tym mocniej zaszkodzą własnej konkurencyjności. Poniosą większe koszty bez gwarancji natychmiastowych korzyści finansowych. Wystarczy porozmawiać odpowiednio długo z prezesami, zwłaszcza firm amerykańskich i europejskich, by dali oni upust swoim obawom: ograniczając szkodliwy wpływ działalności operacyjnej na środowisko i tworząc „zielone” produkty, stawiamy się w niekorzystnej sytuacji wobec rywali z krajów rozwijających się, którzy nie podlegają tym samym naciskom; nasi dostawcy nie zaopatrują nas w ekologiczne materiały i komponenty ani nie prowadzą przejrzystej polityki ekologicznej; ograniczenie szkodliwości naszych procesów produkcyjnych wymagałoby zakupu nowych urządzeń i wdrożenia nowych procesów, a klienci nie będą kupować droższych ekoproduktów, szczególnie podczas kryzysu. Dlatego właśnie większość menedżerów uważa działania na rzecz zrównoważonego rozwoju za element społecznej odpowiedzialności biznesu, który jest niespójny z normalnymi celami komercyjnymi firmy. W tej sytuacji trudno się dziwić, że walka o uratowanie naszej planety przeobraziła się w zażarte boje pomiędzy rządami a przedsiębiorstwami, przedsiębiorstwami a aktywistami ruchów konsumenckich, a niekiedy pomiędzy aktywistami ruchów konsumenckich a rządami...
Pełny artykuł zawiera: 34182 znaków
Przeczytaj streszczenie »

Biblioteka wiedzy Bibliteka wiedzy - oferta Bibliteka wiedzy - zaloguj się
Artykuł dostępny w wersji online
PrzejdŸź do sklepu
Autorzy
Ram Nidumolu jest założycielem i prezesem firmy InnovaStrat z Santa Cruz w Kalifornii, która pomaga firmom w projektowaniu i wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju i nowych modeli biznesowych.
C.K. Prahalad jest profesorem strategii korporacji w katedrze ufundowanej przez Paula i Ruth McCrackenów w Szkole Biznesu Uniwersytetu Michigan w Ann Arbor.
M.R. Rangaswami jest założycielem Corporate Eco Forum, globalnej organizacji skupiającej menedżerów wyższego szczebla, i współzałożycielem firmy Sand Hill Group z San Francisco, zajmującej się zarządzaniem strategicznym, inwestycjami i doradztwem.
Źródło
Harvard Business Review Polska nr 85, marzec 2010
Artykuł pochodzi z:
HBRP nr 85, marzec 2010 »

Artykuł numer: R0909E


Zawartość numeru HBRP »
Tagi powiązane z artykułem
Polecamy również:
Chwile prawdy: Menedżerowie z całego świata mówią o wyzwaniach, które ukształtowały ich jako liderów.
Alexander B. Cummings, Arthur Gensler, Franz Humer, Gary Jackson,
HBRP nr 53/54, lipiec-sierpień 2007
Sprzedaż skoncentrowana na kliencie
Arkadiusz Nowiński, Marek Podstawa, Agnieszka Kubera, David Lambert,
HBRP nr 100, czerwiec 2011
Wielki blef planowania strategicznego
Roger L. Martin,
HBRP nr 137-138, lipiec-sierpień 2014
Relacja, o którą warto dbać
Laura Sherbin, Melinda Marshall, Sylvia Ann Hewlett,
HBRP nr 111, maj 2012
Wzrost za małe pieniądze
Gary Getz, Gary Hamel,
HBRP nr 19, wrzesień 2004
Poprawić obsługę klienta i jednocześnie zwiększyć zyski
Maciej Pogoda, Jeffrey F. Rayport, Małgorzata Przebindowska, Bogumił Kamiński,
HBRP nr 84, luty 2010
Dostrzeganie wzorców w locie
Diane L. Coutu, David Sibley, Julia Yoshida,
HBRP nr 49, marzec 2007
Jak przyciągnąć klienta i nie wpaść w pułapkę niskich cen?
Radosław Przybył, Damian Zapłata,
HBRP nr 35, styczeń 2006
Paradoks doskonałości
Sara DeLong, Thomas J. DeLong,
HBRP nr 108, luty 2012
Niebezpieczeństwa niskiej samooceny: czy czujesz się jak oszust?
Manfred F.R. Kets de Vries,
HBRP nr 44, październik 2006
Sprzedaż w obliczu zmian
Neil Rackham, Witold B. Jankowski, Jerzy Szymczak, Marek Sypek,
HBRP nr 46, grudzień 2006