Harvard Business Review Polska




Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Nie ma alternatywy dla zrównoważonego rozwoju. A jednak wiele przedsiębiorstw sądzi, że im więcej starań włożą w to, by stać się bardziej przyjazne dla środowiska, tym mocniej zaszkodzą własnej konkurencyjności. Poniosą większe koszty bez gwarancji natychmiastowych korzyści finansowych. Wystarczy porozmawiać odpowiednio długo z prezesami, zwłaszcza firm amerykańskich i europejskich, by dali oni upust swoim obawom: ograniczając szkodliwy wpływ działalności operacyjnej na środowisko i tworząc „zielone” produkty, stawiamy się w niekorzystnej sytuacji wobec rywali z krajów rozwijających się, którzy nie podlegają tym samym naciskom; nasi dostawcy nie zaopatrują nas w ekologiczne materiały i komponenty ani nie prowadzą przejrzystej polityki ekologicznej; ograniczenie szkodliwości naszych procesów produkcyjnych wymagałoby zakupu nowych urządzeń i wdrożenia nowych procesów, a klienci nie będą kupować droższych ekoproduktów, szczególnie podczas kryzysu. Dlatego właśnie większość menedżerów uważa działania na rzecz zrównoważonego rozwoju za element społecznej odpowiedzialności biznesu, który jest niespójny z normalnymi celami komercyjnymi firmy. W tej sytuacji trudno się dziwić, że walka o uratowanie naszej planety przeobraziła się w zażarte boje pomiędzy rządami a przedsiębiorstwami, przedsiębiorstwami a aktywistami ruchów konsumenckich, a niekiedy pomiędzy aktywistami ruchów konsumenckich a rządami...
Pełny artykuł zawiera: 34182 znaków
Przeczytaj streszczenie »

Biblioteka wiedzy Bibliteka wiedzy - oferta Bibliteka wiedzy - zaloguj się
Artykuł dostępny w wersji online
PrzejdŸź do sklepu
Autorzy
Ram Nidumolu jest założycielem i prezesem firmy InnovaStrat z Santa Cruz w Kalifornii, która pomaga firmom w projektowaniu i wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju i nowych modeli biznesowych.
C.K. Prahalad jest profesorem strategii korporacji w katedrze ufundowanej przez Paula i Ruth McCrackenów w Szkole Biznesu Uniwersytetu Michigan w Ann Arbor.
M.R. Rangaswami jest założycielem Corporate Eco Forum, globalnej organizacji skupiającej menedżerów wyższego szczebla, i współzałożycielem firmy Sand Hill Group z San Francisco, zajmującej się zarządzaniem strategicznym, inwestycjami i doradztwem.
Źródło
Harvard Business Review Polska nr 85, marzec 2010
Artykuł pochodzi z:
HBRP nr 85, marzec 2010 »

Artykuł numer: R0909E


Zawartość numeru HBRP »
Tagi powiązane z artykułem
Polecamy również:
Zarządzanie marką musi być podporządkowane interesom klienta
Katherine N. Lemon, Valarie A. Zeithaml, Roland T. Rust,
HBRP nr 25, marzec 2005
Jak Ferrari stymuluje twórczy potencjał pracowników
Gardiner Morse, Mario Almondo,
HBRP nr 39, maj 2006
Lekcje przywództwa
Brunon Bartkiewicz, Dariusz Chwiejczak, Zbigniew Grycan, Olga Grygier-Siddons,
HBRP nr 77/78, lipiec-sierpień 2009
Pyrrusowe zwycięstwo
Radosław Wiśniewski,
HBRP nr 86, kwiecień 2010
Czy zaufanie naprawdę jest dobre dla biznesu?
Paweł Dangel, Krzysztof Domarecki, Witold B. Jankowski, Mik Kuczkiewicz,
HBRP nr 55, wrzesień 2007
Oburęczne przywództwo
Michael L. Tushman, Wendy K. Smith, Andy Binns,
HBRP nr 101/102, lipiec-sierpień 2011
Metody finansowania zagranicznych inwestycji
Łukasz Świerżewski,
HBRP nr 43, wrzesień 2006
Na początek zwolnij wszystkich menedżerów
Gary Hamel,
HBRP nr 125-126, lipiec-sierpień 2013
Naucz się wykorzystywać swoje atuty
Brianna Barker, Emily Heaphy, Robert E. Quinn, Jane Dutton,
HBRP nr 47, styczeń 2007
Wysokoenergetyczni przedsiębiorcy
Deirdre M. Coyle Jr., Anne S. Habiby,
HBRP nr 96, luty 2011
Złudzenia sukcesu
Daniel Kahneman, Dan Lovallo,
HBRP nr 10, grudzień 2003
Corporate governance: zbędny gorset czy szansa na lepsze zarządzanie?
Adam Czarnecki, Michał Danielewski, Grzegorz Domański, Peter Driscoll,
HBRP nr 19, wrzesień 2004