Harvard Business Review Polska




Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji

Nie ma alternatywy dla zrównoważonego rozwoju. A jednak wiele przedsiębiorstw sądzi, że im więcej starań włożą w to, by stać się bardziej przyjazne dla środowiska, tym mocniej zaszkodzą własnej konkurencyjności. Poniosą większe koszty bez gwarancji natychmiastowych korzyści finansowych. Wystarczy porozmawiać odpowiednio długo z prezesami, zwłaszcza firm amerykańskich i europejskich, by dali oni upust swoim obawom: ograniczając szkodliwy wpływ działalności operacyjnej na środowisko i tworząc „zielone” produkty, stawiamy się w niekorzystnej sytuacji wobec rywali z krajów rozwijających się, którzy nie podlegają tym samym naciskom; nasi dostawcy nie zaopatrują nas w ekologiczne materiały i komponenty ani nie prowadzą przejrzystej polityki ekologicznej; ograniczenie szkodliwości naszych procesów produkcyjnych wymagałoby zakupu nowych urządzeń i wdrożenia nowych procesów, a klienci nie będą kupować droższych ekoproduktów, szczególnie podczas kryzysu. Dlatego właśnie większość menedżerów uważa działania na rzecz zrównoważonego rozwoju za element społecznej odpowiedzialności biznesu, który jest niespójny z normalnymi celami komercyjnymi firmy. W tej sytuacji trudno się dziwić, że walka o uratowanie naszej planety przeobraziła się w zażarte boje pomiędzy rządami a przedsiębiorstwami, przedsiębiorstwami a aktywistami ruchów konsumenckich, a niekiedy pomiędzy aktywistami ruchów konsumenckich a rządami...
Pełny artykuł zawiera: 34182 znaków
Przeczytaj streszczenie »

Biblioteka wiedzy Bibliteka wiedzy - oferta Bibliteka wiedzy - zaloguj się
Artykuł dostępny w wersji online
PrzejdŸź do sklepu
Autorzy
Ram Nidumolu jest założycielem i prezesem firmy InnovaStrat z Santa Cruz w Kalifornii, która pomaga firmom w projektowaniu i wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju i nowych modeli biznesowych.
C.K. Prahalad jest profesorem strategii korporacji w katedrze ufundowanej przez Paula i Ruth McCrackenów w Szkole Biznesu Uniwersytetu Michigan w Ann Arbor.
M.R. Rangaswami jest założycielem Corporate Eco Forum, globalnej organizacji skupiającej menedżerów wyższego szczebla, i współzałożycielem firmy Sand Hill Group z San Francisco, zajmującej się zarządzaniem strategicznym, inwestycjami i doradztwem.
Źródło
Harvard Business Review Polska nr 85, marzec 2010
Artykuł pochodzi z:
HBRP nr 85, marzec 2010 »

Artykuł numer: R0909E


Zawartość numeru HBRP »
Tagi powiązane z artykułem
Polecamy również:
Koniec epoki menedżerów średniego szczebla
Lynda Gratton,
HBRP nr 106/107, grudzień-styczeń 2011
Jak żyć ze złożonością?
Gökçe Sargut, Rita Gunther McGrath,
HBRP nr 113/114, lipiec-sierpień 2012
Właściwy sposób zarządzania nierentownymi klientami
Vikas Mittal, Feisal Murshed, Matthew Sarkees,
HBRP nr 70, grudzień 2008
Wyławianie pereł z morza danych
Katarzyna Dedo-Olędzka,
HBRP nr 51, maj 2007
Liderzy firm muszą znów poważnie zająć się strategią
Cynthia A. Montgomery,
HBRP nr 65/66, lipiec-sierpień 2008
Wzrost za małe pieniądze
Gary Getz, Gary Hamel,
HBRP nr 19, wrzesień 2004
Motywacja niejedno ma imię
Dariusz Kraszewski, Renata Czajkowska, Grzegorz Dobranowski, Edyta Kurek,
HBRP nr 41/42, lipiec-sierpień 2006
Wyzwania dla polskich firm w obszarze łańcucha dostaw
Katarzyna Dedo-Olędzka, Olga Kłosińska,
HBRP nr 61, marzec 2008
Daj klientom to, czego chcą, ale inaczej
Janusz Tchórzewski,
HBRP nr 34, grudzień 2005
Fuzje i przejęcia: bilet do raju czy gwóźdź do trumny?
Duleep Aluwihare, Zbigniew Bąk, Jacek Chwedoruk, Witold B. Jankowski,
HBRP nr 29-30, lipiec-sierpień 2005
Wyłaniająca sie teoria produkcji
Peter F. Drucker,
HBRP nr 86, kwiecień 2010
Fuzje i przejęcia: bilet do raju czy gwóźdź do trumny?
Duleep Aluwihare, Zbigniew Bąk, Jacek Chwedoruk, Witold B. Jankowski,
HBRP nr 29-30, lipiec-sierpień 2005
Cisco widzi przyszłość
John Chambers,
HBRP nr 74, kwiecień 2009
Konsulting 2011: czas nowych możliwości
Witold B. Jankowski,
HBRP nr 103, wrzesień 2011